Uppsala tar över efter Berga

Försvarets och sjöräddningens räddningshelikopter för östra Mellansverige är från och med i går, fredag, stationerad på den gamla flygflottiljen Ärna norr om Uppsala. Under ett halvår ska Uppsala vara bas för de utryckningar som behöver göras vid bland annat sjöolyckor och akuta sjukdomsfall på fartyg under gång.

Uppsala2005-07-02 00:00
Sedan ska den tjänsten övertas av ett civilt företag, vilket är ännu inte bestämt, och ej heller var den nya helikoptern blir stationerad.
Men på Ärna står nu två franskbyggda så kallade Superpumor som har flyttats över från Berga söder om Stockholm där beredskapstjänsten upphörde 1 juli.
En av helikoptrarna ska användas för utryckningar, den andra är normalt en reservmaskin.
— Placeringen i Uppsala är bra för sjöräddningens behov, tycker Torsten Larsson, chef för den besättning som började på Ärna.
Några kolleger till honom invänder dock att körtiden kan bli längre ut till skärgården vintertid då man tvingas hålla en lägre hastighet över land.

Tre besättningar
Det finns tre besättningar om vardera fem man som ska turas om att ha beredskap i Uppsala. De har beredskap dygnet runt en vecka i taget, och på dagtid har de diverse sysslor förutom utbildning.
Nedläggningen av verksamheten i Berga är en följd av det senaste försvarsbeslutet. Totalt 200 anställda där berörs och de som så vill får flytta till Linköping eller Ronneby där man i framtiden ska ha flygvapnets två större helikopterbaser.

säkerhet för Storstockholm
Den tillfälliga flytten till Uppsala har alltså skett främst för att Sjöräddningen ska ha kvar en beredskap för sjöolyckor i Storstockholm fram till dess att den civila räddningshelikoptern tar vid.
— Helikoptern i Uppsala får dock flera uppgifter, säger Olle Torbratt, flygplatschef på Ärna.
— Den ska också ha beredskap för att kunna undsätta flygvapnets enheter vid olyckor eller tillbud.
— Det finns också en möjlighet för civila räddningschefer att begära hjälp av Superpuman vid större skogsbränder, exempelvis för vattenbombning.

Återvändande puma
Superpuman har funnits på Ärna tidigare, innan flottiljen lades ner i Uppsala. Och de hangarar som användes då kommer till nytta när man nu åter har räddningshelikopter i Uppsala.
Sjöräddningen disponerar i dag genom avtal med civila företag helikoptrar i Sundsvall och Visby. De är något mindre, av den amerikanska modellen Sikorsky S-76.
— Dessa helikoptrar har en kapacitet som är tillfyllest, men lägre kapacitet än så får det inte bli på den nya helikoptern, säger Ulf Hallström, chef för Sjöfartsverkets sjöräddnings- och beredskapsenhet.
— Samtidigt tror jag inte att vi kommer upp i Superpumans kapacitet. Den är alltför dyr och vi kan inte nyttja dess mervärde särskilt mycket mera.

Kan transportera flera skadade samtidigt
Ola Thuresson och Joakim Flygare, som ingår den flygbesättning som nu kommit till Ärna, påpekar att Superpuman kan transportera flera skadade samtidigt och den kan vara uppe i luften längre än de mindre maskinerna.
Sjöfartsverket har för sjöräddningens räkning redan begärt in anbud på det nya civila sjöräddningsflyget.

Permanent plats ännu ej beslutad
Ett beslut om entreprenör väntas komma i mitten av augusti.
Var den helikoptern blir placerad är dock fortfarande en öppen fråga.
— Vi ska ha den yttäckning och kapacitet som vi behöver för att sjöräddningens ändamål i Stockholmsregionen kan tillgodoses, säger Ulf Hallström.
Är Uppsala en sämre plats?
— Det är kanske lite väl långt upp dit. Men det förs diskussioner om att flytta Norrlandshelikoptern längre norrut och sker det så kan Uppsala möjligen vara ett alternativ ur sjöräddningens perspektiv.
— Men placeringen ska diskuteras med rikspolisstyrelsen och Stockholms län landsting, påpekar Ulf Hallström. Det får bli ett beslut där vi olika parter ger och tar.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!