Uppsala tappar när cyklisterna betygsätter kommunen

Kommunens ambitionen är hög: Uppsala ska vara den bästa cykelstaden i landet. Men när cyklisterna får sätta betyg hamnar Uppsala bara på delad nionde plats i landet.

Daniel Fritz, trafikplanerare på Uppsala kommun, säger att kommunen nu ska detaljstudera resultaten i enkäten för att identifiera områden som kan förbättras.

Daniel Fritz, trafikplanerare på Uppsala kommun, säger att kommunen nu ska detaljstudera resultaten i enkäten för att identifiera områden som kan förbättras.

Foto: Sven-Olof Ahlgren

Uppsala2022-10-23 12:00

När kommunerna själva får berättar hur mycket de satsar på cykling, den så kallade kommunvelometern, har Uppsala i flera år toppat listan. Men när cyklisterna själva sätter betyg backar Uppsala i "cyklistsvelometern". Båda undersökningarna görs av Cykelfrämjandet.

Sedan den förra mätningen, som gjordes 2020, har Uppsalas totalpoäng minskat från 3,33 till 3,23. I totallistan har Uppsala backat från sjätte till delad nionde plats, medan Uppsala behåller fjärdeplatsen bland större kommuner över 100 000 invånare. Högst totalpoäng får Karlstad med 3,38 poäng följt av Linköping och Vänersborg. Uppsala är den kommun där allra flest cyklister, 1 523 stycken, har svarat på enkäten.

Daniel Fritz, trafikplanerare på Uppsala kommun, säger att det är svårt för de cyklister som svarar att jämföra sin egen kommun med andras eftersom man cyklar mest i sin egen kommun.

– Det kan också finnas olika förväntningar från cyklisterna själva. Men genom undersökningen får vi en jättebra indikation på vad vi bör satsa mer på, säger han.

undefined
Daniel Fritz, trafikplanerare på Uppsala kommun, säger att kommunen nu ska detaljstudera resultaten i enkäten för att identifiera områden som kan förbättras.

Detaljstuderar man resultaten finns det några punkter där Uppsala får höga betyg. Av dem som svarat tycker 70 procent att Uppsala generellt är en bra cykelkommun och 80 procent skulle rekommendera andra att cykla i Uppsala. Nästan lika många, 69 procent tycker att tillgång till cykelvägar är god.

Men det är bara 35 procent som tycker att det finns tillräckligt med cykelställ. Inte mer än en tredjedel upplever att cykelvägarna är fria från hinder. Och 2 procent tycker att det är sällsynt med cykelstölder. Var femte tycker att trafikmiljön är fri från konflikter mellan bilister och cyklister och var sjätte tycker det är fritt från konflikter mellan cyklister och fotgängare.

Det finns också en diskrepans där 58 procent tycker att det är lätt att anmäla fel i trafikmiljön medan 27 procent tycker att felen åtgärdas inom rimlig tid.

undefined
Daniel Fritz är glad att Uppsala är den kommun där flest cyklister svarat på frågorna om trafikmiljön i Uppsala. "Det är en bra indikation på vad vi ska satsa mer på", säger han.

Daniel Fritz säger att man från kommunens sida nu ska djupstudera och analysera resultaten i undersökningen. Han säger också att det är svårt att i en befintlig miljö minska konfliktytorna mellan trafikanter.

– När man separerar gående och cyklister kom vi fram till att det bästa är en gångbana med en trädrad och utanför den en cykelbana följt av p-platser och körbana. Men det är svårt att åstadkomma med det utrymme som finns. Då är en målad linje det näst bästa alternativet för separering, säger Daniel Fritz.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!