- Mitt intryck är att det var trevlig stämning, säger Ulrika Nisser på Uppsala Tourism.
”Uppsalas gator och torg kommer fyllas med marknad, mat och musik”, stod det på kommunens hemsida inför helgens, i mångas ögon misslyckade, gatufest. För det blev inte riktigt som man tänkt sig och många handlare var besvikna över upplägget och arrangörens bristande kommunikation.
- Det var ett försök att se om vi kan återskapa den gatufest som var för några år sedan. Ska det vara kvar måste det självklart utvecklas med större utbud, mer musik, kanske större stjärnor och höjd kvalitet på knallarna, säger Ulrika Nisser, evenemangschef Uppsala Tourism som tillsammans med kommunen har stöttat arrangören av gatufesten.
- Det som var tråkigt var att kommunikationen och informationen till handlarna, trots en tydlig arbetsfördelning, inte fungerade och att det brast i marknadsföringen på grund av att evenemanget fick sitt polistillstånd så sent.
Innan Ulrika Nisser vill uttala sig om årets satsning måste en utvärdering göras.
- Vi måste först se vad som gick bra och vad som inte gick bra, säger hon men menar att hon hittills fått lika många positiva som negativa reaktioner.
- Jag har träffat handlare som är positiva och tycker att vi ska utveckla evenemanget men det är alltid de kritiska reaktionerna som hörs mest. Nu ska det först lugna ner sig och sedan ska vi reda ut de konflikter som uppstått.
- Vi får se det blir gånger eller om det här var dödsstöten. Men mitt intryck av gatufesten var att det var trevlig stämning och det finns även väldigt många som uppskattar det här