Uppsala kommun agerar nu för att förbättra den hårt kritiserade hanteringen av bygglov. En rad åtgärder ska leda till snabbare handläggning och bättre möjlighet att nå handläggarna.
Vässad hemsida, kvällsöppet på bygglovavdelningen och en konsultgenomgång för att skapa ordning och reda är de viktigaste punkterna i åtgärdspaketet. UNT har tidigare rapporterat om den omfattande kritiken från både vanliga hemmabyggare och stora byggföretag mot Uppsala kommuns långa handläggningstider för bygglov. Många har också klagat över svårigheter att nå personalen. Bygglovavdelningen har samtidigt arbetat under hård press med en kraftigt ökande ström av ansökningar och krav på nya arbetsuppgifter som en följd av den nya plan- och bygglagen från 2011.
Lagen kräver också att kommunerna ska ge besked om bygglov högst tio veckor efter en komplett ansökan lämnats in. Förra året klarade Uppsala kravet i bara en tredjedel av fallen, enligt kommunens bedömning. Läget har varit likartat i många stora tillväxtkommuner.
– Vi ska skapa tydlighet i ledarskap och ansvar för chefer och handläggare. Hittills har vi kartlagt processerna men inte tagit sista steget så att varje handläggare vet vilken insats som förväntas, säger Bengt Andrén, förvaltningschef vid kontoret för samhällsutveckling.
När åtgärderna fått effekt bör cirka 80 procent av de sökande få besked inom tio veckor, enligt kontoret. I övriga fall krävs exempelvis andra utredningar eller ställningstaganden innan beslut kan fattas.
Byggnadsnämdens ordförande Liv Hahne (M) har instämt i kritiken mot bygglovhanteringen. Hon säger att insatserna kommer att följas noga från de politiskt ansvariga:
– Vi får en första rapport i början av maj och får sedan bedöma om det behövs fler åtgärder. Nu ska vi ge konsulterna som tittar igenom processen en chans att nå resultat, säger hon.