– Försäljningen har ökat i stadig takt under hela året men exploderat de senaste månaderna, säger Karl Asplund, försäljningschef för Hedin Bil i Uppsala.
Av alla bilar som nyregistrerades i Uppsala kommun 2019 var 24 procent elbilar, elhybrider och laddhybrider, en ökning med 8 procent jämfört med 2018. Trots det är Uppsala det län med minst antal laddplatser i hela Sverige.
Uppsala Parkerings AB förvaltar parkeringsplatser och har totalt 135 laddpunkter på elva olika platser runt om i Uppsala. De blev nyligen klara med parkeringshuset Dansmästaren i Rosendal och är redan nu i full gång med nästa anläggning.
– Efter årsskiftet kommer vi börja med nästa stora projekt, Brandmästaren i Rosendal. Där kommer ytterligare 100 laddplatser installeras och det planeras vara klart till hösten 2022. Vi planerar även för fler laddplatser runt om i stan men kan i nuläget inte säga var det blir, säger Lennart Johansson, VD för Uppsala Parkerings AB.
I somras uppmärksammade Klartext, Sveriges Radio, att det saknas laddplatser anpassade för rörelsehindrade i stan, vilket fick Uppsala Parkerings AB att agera – och åtgärda. I nuläget finns sådana laddpunkter vid S:t Eriks torg, men fler tillkommer framöver.
– Vi blev på ett mycket bra sätt uppmärksammade på att det är väldigt viktigt att ha i åtanke. Dessa finns nu naturligt med i vår planeringsprocess och är något vi kommer att jobba vidare med, säger Lennart Johansson.
Efterfrågan på laddplatser ökar, men Lennart Johansson menar att publika laddplatser i första hand ska ses som ett komplement till laddningen hemma.
– Som bolag kommer vi aldrig ha kapacitet nog att tillhandahålla laddningsmöjlighet för alla. Det är alltid fastighetsägarens ansvar att hantera frågan, men vi kommer givetvis jobba särskilt med de områden där det är extra svårt att installera laddningsinfrastruktur och undersöka om vi kan hjälpa till, säger Lennart Johansson.
Även bilhandlare har märkt av samhällstrenden. Karl Asplund, försäljningschef för Hedin Bil i Uppsala, berättar att försäljningen av elbilar har ökat i stadig takt de två senaste åren men exploderat de senaste månaderna.
– Elektrifierade bilar har utgjort 30–40 procent av försäljningen under 2020 men 60–70 procent under det senaste halvåret. Omställningen har påverkat oss väldigt positivt, med bredare sortiment och fler modeller kan vi tillgodose fler kunder, säger Karl Asplund.
Han kör själv en laddhybrid, och menar att det rent ekonomiskt är det bästa alternativet för de allra flesta i dagsläget.
– Elbilar och hybrider är dyrare i inköp än bensin- och dieseldrivna bilar, men de flesta har möjlighet att ta igen den kostnaden under en treårsperiod. Eldrivna bilar är billigare i drift och har lägre skattekostnader, säger Karl Asplund.
Många bilmärken väntas lansera nya modeller de kommande åren och Karl Asplund tror att försäljningen kommer att öka enormt under det kommande årtiondet.
– Hybridbilar kommer nog finnas med oss åtminstone tio år framåt, men i takt med att batterikapaciteten och laddningsinfrastrukturen utvecklas tror jag att det om fem–sex år kommer bli allt vanligare med helt eldrivna bilar och att priset på dem kommer sjunka dramatiskt, säger Karl Asplund.
Uppsvinget i försäljningen innebär även utmaningar. Den expanderande laddningsinfrastrukturen sätter press på elleverantörerna redan nu. Därför har Uppsala Parkerings AB installerat en solcellsanläggning på Dansmästarens tak, som ska fungera som komplement när många laddar sina fordon samtidigt och elnätet bli överbelastat. Vattenfall är elleverantör till Uppsala Parkerings AB:s laddplatser, och jobbar för fullt med att hitta lösningar på kapacitetsbristen i elnätet.
– Vi märker att trycket är stort i Uppsala. Förstärkningar i stamnätet är på gång, men även de regionala och lokala elnäten behöver förbättras när ny effekt efterfrågas av kunder och nya områden exploateras, säger Mikael Björnér, pressansvarig på Vattenfall Eldistribution.
Under tiden det tar att förstärka elnätet jobbar Vattenfall Eldistribution kontinuerligt med att hitta alternativa lösningar för att motverka effektbristen.
– Vår vision är att göra det möjligt att leva fossilfritt inom en generation och ställer oss därför positiva till att elektrifieringen av fordonssektorn nu kommit igång på allvar, säger Mikael Björnér.