Uppsala ska bli nytt it-mecka

Kista Science City och Silicon Valley får se upp. Nu ska det nystartade nätverket Udil (Uppsala Digital and Interactive Lab) göra Uppsala till norra Europas nya it-mecka.- Det är jättespännande och jag är sjukt ivrig, säger initiativtagaren Johan Rosén.

Uppsala Digital and Interactive Lab-UDIL
Frv. Fredrik Axelsson, Bonny Trolle, Johan Rosén, Hans Möller,Ehsan Nasari och Sara Nilsson.

Uppsala Digital and Interactive Lab-UDIL Frv. Fredrik Axelsson, Bonny Trolle, Johan Rosén, Hans Möller,Ehsan Nasari och Sara Nilsson.

Foto: Pelle Johansson

Uppsala2010-05-07 06:27

I ett år gick Johan Rosén, affärsutvecklare på mobilkommunikationsföretaget Street media 7, med tanken på att starta ett nytt nätverk som skulle sätta Uppsala på it-kartan. I höstas gjorde han tillsammans med Stefan Hanna, grundare till Spogg och nytt centerpartistiskt kommunalråd i Uppsala, slag i saken och sonderade stadens terräng på företag att samarbeta med.

Runt jul togs de första kontakterna och redan fyra månader senare bildades nätverket Udil som i dag består de av sex företag inom it-, mobil- och mediebranschen.

Syftet med Udil är bland annat att små företag ska samarbeta för att locka till sig stora internationella kunder.
- Jag märkte att det fanns en enorm potential och absolut spjutspetskompetens bland många företag i Uppsala. Men många av dem är för små för att själva kunna vinna upphandlingar om projekt med de stora drakarna. Så för att kunna utnyttja den potentialen måste man samarbeta, säger Johan Rosén.

Grundarna till Udil vill profilera Uppsala som norra Europas mecka inom it, mobilt och digital media, bland annat genom att göra staden till en levande testmiljö, ett så kallt living lab. Det kan exempelvis innebära att en grupp människor får testa en ny applikation till mobiltelefoner eller att testköra och utvärdera en ny elbil.

De har också en vision om att bilda ett "digital city" i Boländerna, en gemensam plats för att kunna skapa en ännu bättre innovationskraft.
De är tydliga med att de är ett samarbete som ska generera pengar.
- Många nätverk träffas en gång i månaden och utbyter erfarenheter men sedan stannar det där. Det som är signifikativt för oss är att vi alla är "doers", vi vill testa och genomföra saker. Mitt favoritcitat är Virgin-grundaren Richard Bransons: "Screw it, just do it", och det kan nog alla i gruppen hålla med om, säger Johan Rosén.

Förutom att gynna småföretagen vill de skapa en arena där både den offentliga verksamheten och det privata näringslivet tillsammans med universitetet samverkar kring projekt där invånarna är användarna som får tycka till om tjänster eller produkter.
- Vi vill skapa en Uppsala-modell, en sorts it-karta för att visa hur man kan göra i andra delar av världen, hur man försöker engagera det offentliga, privata och forskning där alla är lika viktiga, säger Johan Rosén.
- I ett större perspektiv tror jag att det är något som måste till för att vi ska kunna konkurrera med Kina där det går undan. Svenskarna är väldigt bra på forskning, teknik och idéer men vi är sämre på att produktifiera. Vi kan komma på något jättebra men så är det ändå någon fransman eller jänkare som bakar ihop det till en storsäljare. Där måste vi bli bättre, säger Johan Rosén.

Trots att de nyss kom överens om hur samarbetet skulle se ut har de redan flera projekt på gång. Johan Rosén är övertygad om att de kommer se resultat redan om ett halvår.
- Jag kan garantera att det kommer att märkas. Kombinationen av våra företag är ett otroligt kraftfullt nätverk.

FAKTA

Uppsala Digital and Interactive Lab (UDIL) är ett nätverk som tog form under hösten 2009 på initiativ av Johan Rosén och Stefan Hanna.
Nätverket består hittills av sex Uppsalabaserade företag inom it, mobil och media: Street media 7, Spogg, Populate, Mindsnake, Interactive Solutions och Modular Streams.

Syftet med nätverket är bland annat att göra Uppsala till ett mecka inom it, mobil och digital media.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!