Uppsala satsar på skolutveckling

I höst inleder Uppsala kommun en stor satsning på skolutveckling. Barn- och ungdomsnämnden har öronmärkt fem miljoner kronor om året för utvecklingsarbete på skolorna.Och den här gången ska satsningen ge beständiga resultat.

Uppsala2004-08-30 00:00
— I många år har vi formulerat mål och planer för skolans framtid. Men ofta går förändringarna långsamt och det är svårt att sprida erfarenheter mellan skolorna, säger Bengt Sandblad (s), ordförande i barn- och ungdomsnämnden.
Nu är långsiktighet nyckelordet när nämnden öronmärker miljonbelopp för ett antal år framöver.
Vad kommer då utvecklingsarbetet att leda fram till?
— Bättre arbetsformer och arbetssätt för elever och personal som ger bättre kvalitet i det eleverna presterar. Vi vill arbeta mer tillsammans och utveckla ny kunskap ihop, säger Jan Eklund, processledare för grundskolan och ansvarig tjänsteman för skolutvecklingen.

Fem skolor få anslag
Fem skolor av 30 sökande har beviljats anslag till höstterminen. Dessutom ska anslaget för skolutvecklingen räcka till Uppsala kommuns engagemang i ett nationellt forskningsprojekt som leds av Karlstads universitet. Alla skolor i västra och nordvästra skolområdena, sammanlagt cirka 30 skolor, ingår för Uppsalas del.
Förutom samarbetet med Karlstads universitet knyter Uppsala kommun nu band till forskarvärlden genom ett samarbete med Institutionen för etnologi och kulturantropologi vid Uppsala universitet. Institutionen har byggt upp vad man kallar ett forum för skolan.
— Vi vill ganska intensivt forska om skolan, vi har utvecklat kurser som vänder sig till lärare och annan skolpersonal, vi har sammanställt en föreläsarpool med kvalificerade forskare som kan föreläsa eller hålla samtal med personal, med mera, säger Gösta Arvastson, professor i etnologi.

"Externt stöd viktigt"
De nära banden med universitet ger stadga åt kommunens egen satsning på utveckling inom skolan, menar Bengt Sandblad.
— För att det här ska bli långsiktigt är det externa stödet av universitet väldigt viktigt, säger han.
Varje hösttermin kommer ett antal skolor att få möjlighet till medel för skolutveckling under två år. Varje kvartal ska en rapport lämnas till nämnden om hur arbetet på skolorna fortskrider.
— Genom sin bredd är den här satsningen unik i Sverige, säger Jan Eklund.

UNT-fakta



Strategisk skolutveckling
Barn- och ungdomsnämnden har prioriterat fem områden som utvecklingsarbetet på skolorna ska vara riktat mot. De fem områdena är livslångt lärande, elevdelaktighet och eget ansvar, hälsa, integration, och IT.
De fem skolor som är först ut med att få medel för strategisk skolutveckling är Stordammen, Sävjaskolan, Vaksalaskolan, Liljeforsskolan, och Heidenstamsskolan.
Forskningsprojektet som leds av Institutionen för utbildningsvetenskap vid Karlstads universitet har "Förståelseorienterad och problembaserad skolutveckling" som sin rubrik. Nio kommuner deltar i samarbetet, som beräknas pågå till 2008.
En av de bärande idéerna i problembaserad skolutveckling är att skolutvecklingen ska ta sin utgångspunkt i de vardagsproblem som lärare och elever ställs inför. Lösningarna på problemen ska vara utvecklande för verksamheten.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!