Uppsala säger nej till trafikhinder

Det kommer inte att sättas upp trafikhinder på gågatan i Uppsala centrum som en följd av fredagens attentat i Stockholm. Öppenhet ska även i fortsättningen prägla staden.

Politiker och tjänstemän vill att Uppsala även i fortsättningen ska vara en så öppen stad som möjligt.

Politiker och tjänstemän vill att Uppsala även i fortsättningen ska vara en så öppen stad som möjligt.

Foto: Staffan Claesson

Uppsala2017-04-12 17:05

– Det är möjligt att det tillsätts en utredning med uppgift att lämna förslag på hur säkerheten i stadsmiljöer kan utformas. Då kan vi få anledning att se över vår citymiljö, men tills vidare vill vi att Uppsala fortsätter att vara en så öppen stad som möjligt, trots den fruktansvärda händelsen i Stockholm, säger Per Eriksson, säkerhetssamordnare på Uppsala kommun.

Johan Lundqvist (MP), ordförande i kommunens gatu- och samhällsmiljönämnd, är av samma åsikt:

– En del medborgare har hört av sig och frågat vad vi kommer att göra, och oron är förståelig. Men det är väldigt svårt att skydda sig mot terrordåd som det i Stockholm. Den typ av hinder som i så fall skulle krävas vill vi inte att ska prägla vår stad, säger Johan Lundqvist.

Enligt Michael Eriksson, chef ör stadsbyggnadsförvaltningen, skulle det för att kunna stoppa tunga fordon liknande det som användes vid dådet på Drottninggatan i Stockholm krävas avstängningar i betong liknande de som används för att skydda entreprenörer och personal vid gatuarbeten.

Redan på fredagskvällen efter attentatet höll länsstyrelsen, länets kommuner och polisen en telefonkonferens om säkerhetsläget och representanter från cityhandlarna, kommunen och polisen har regelbundna träffar där olika säkerhets- och trygghetsfrågor diskuteras.

Per Halldén, polisintendent i Uppsala, förklarar att utformningen av gatumiljön och eventuella hinder som sätts upp där bestäms av kommunen:

– Vi har naturligtvis en dialog när det gäller trafiksäkerhetsfrågor och vi kan ha synpunkter, men beslut om gatumiljön är en ren och skär kommunal angelägenhet.

Viss nyttotrafik förekommer även på gågator. Räddningsfordon, renhållningsbilar och varutransporter måste ha möjlighet att komma fram. Om cementpollare eller andra hinder ändå kan komma att placeras ut för att öka säkerheten och i möjligaste mån förhindra attentat som det i Stockholm är för tidigt att uttala sig om anser säkerhetssamordnaren Per Eriksson.

Sedan ett antal år har många butiker i synnerhet i områden utanför stadskärnan cementpollare monterade utanför sina entréer. Det gäller bland annat Rustas butiker.

– Cementpollare finns utanför våra butiker i hela landet. De är uppsatta som en säkerhetsåtgärd för att försvåra om någon skulle försöka forcera entrédörrarna med ett fordon, säger Cecilia Gärdestad vid Rustas presstjänst.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om