Årets turist gillade det gamla vanliga: historiefyllda skådeplatser som Domkyrkan och Gamla Uppsala.
Kring turistbyrån och Domkyrkan flockas just nu många internationella besökare från Tyskland, USA och Sydeuropa och förstås en hel del svenska turister. De stannar oftast bara över dagen och har några timmar på sig att ”göra Uppsala”.
– Nästan alla vill ha tips av oss och då är Domkyrkan och Museum Gustavianum ett måste, säger Sara Götlind, informatör vid turistbyrån.
Hon konstaterar att det är fler spanskspråkiga turister i Uppsala i år och att majoriteten av dagsbesökarna gör en avstickare från Stockholm. Sammanlagt 33 200 turister besökte turistbyrån under juni och juli, vilket är en ökning med ett par procent jämfört med i fjol. Turistbyrån är första anhalten, sen fortsätter de flesta till Domkyrkan.
Familjen Scheuerlein från Berlin är inget undantag. De kommer i bil från semesterboendet i Stockholms skärgård och parkerar utanför turistbyrån. Pappa Matthias och mamma Heike går in i lokalerna, 16-årige sonen sitter kvar och väntar.
– Det blir inga museer för sonen är inte så intresserad men vi ska gå in i Domkyrkan i alla fall och kanske shoppa, säger Heike Scheuerlein.
Förutom shopping lockas turisterna förstås av Uppsalas historiska platser. Den stekheta temperaturen i juli bidrog visserligen till att färre turister sökte sig till Disagårdens programevenemang. Men överlag har Upplandsmuseet, där Disagården ingår, haft en bra besökssommar.
– Disagården är extremt väderberoende. Men de som kommer tycker att området är exotiskt och besökarna stannar länge, säger utställningschefen Tuula Autio.
Nytt för i år är Walmstedska gårdens fredagsvisningar. Den gamla professorsbostaden bredvid Saluhallen har väckts till liv i och med att Uppsala konstnärsklubb öppnat kafé i lokalerna.
– Till de guidade visningarna kommer det inte så många. Men de upplevs som lyxiga, eftersom vi ägnar besökarna mycket tid, säger Tuula Autio.
Fyrishovs bad hade en trög start på försommaren på grund av dåligt väder. Men så fort värmeböljan kom i juli blev det full fart igen. På Fyrishovs camping stannar genomsnittsturisten två dygn och där är intäkterna högre än i fjol,
– De som inte har husvagn eller husbil hyr en stuga med fyra eller fem bäddar med dusch, toalett och tv för 890 kronor. Det lockar barnfamiljer, som åker hit för att bada och ta en vända till Domkyrkan när de ändå är här, säger Fyrishovs driftschef Kent Eriksson.