På fredagen presenterades förslaget till reviderad översiktsplan för Uppsala kommun, och tillsammans med den för första gången också en separat strategi för innerstaden.
Nya broar över Fyrisån som finns med i tjänstemannaförslaget för innerstaden är en cykelbro vid Vretgränd, en gångbro över Kvarnfallet, en bro i Kungsängsledens förlängning och också en cykelbro på norra sidan av Islandsbron.
Knutpunkter för kollektivtrafiken i centrum föreslås flyttas i huvudsak till S.t Olofsgatan invid Missionskyrkan och Svandammen. Viss busstrafik kommer även fortsättningsvis att gå via Stora torget,men hållplatserna flyttas norrut på Vaksalagatan före korsningen med Kungsgatan.
I innerstaden kommer satsningar också att göras på gående och cyklister, medan begränsningar görs för biltrafik.
Uppsalas invånarantal kommer att växa enligt alla prognoser, hur mycket är svårare att säga. Översiktsplanen ger en beredskap på en befolkning på 280 000 upp till 340 000 personer år 2050. Hur stad och kommun ska klara bostäder, arbetstillfällen och infrastruktur för en sådan tillväxt är delvis beroende vilka satsningar staten beslutar om.
En utbyggnad med två ytterligare spår på Ostkustbanan, och en station med stopp för både regional- och pendeltåg i Bergsbrunna skulle öppna för en flerkärnig utveckling av staden där Bergsbrunna, Ultuna-Gottsunda, Gränby och naturligtvis innerstaden finns med. Om satsningen från statens sida uteblir kan Uppsala fortsätta utvecklas med ett enkärnigt innerstadscentrum.
Fortsatta satsningar på ett antal tätorter utanför staden ingår i översiktsplanen men är mindre detaljerade än förslaget till innerstadsstrategi.
Förslagen till översikts-och innerstadsplaner kommer att tas upp i kommunstyrelsen nästa vecka. Planerna går ut på samråd från 15 september till 15 november, och tjänstemän och politiker betonar samfällt att alla är välkomna med synpunkter och förslag.