Uppsala på kartan med hjälp av event

Nätverket Världsklass Uppsala vill locka turister till Uppsala genom att ge ekonomiskt stöd till evenemang i staden.

Världsklass. "Vi vill stärka Uppsalas varumärke", säger Christer Svensson, ordförande i Världsklass Uppsala.

Världsklass. "Vi vill stärka Uppsalas varumärke", säger Christer Svensson, ordförande i Världsklass Uppsala.

Foto: Tomas Lundin

Uppsala2018-02-20 11:03

Fyra evenemang som kommer hållas i Uppsala under året fick förra veckan besked om att de ska få ekonomiskt bidrag till marknadsföring för att nå ut till fler besökare. Det är nätverket Världsklass Uppsala som årligen delar ut fyra miljoner kronor för att sätta Uppsala på kartan. UNT pratar med Christer Svensson, ordförande i Världsklass Uppsala.

­Vilka evenemang fick bidrag och varför?

– Vi valde ut Uppsala Blåsarsymfoniker tillsammans med The Hiphop Symphony för att vi tyckte det var ett intressant kulturellt inslag. Det känns spännande att blanda dansstilen hip hop och en symfoniorkester. The Nordic Gardener är en satsning där vi stöder Uppsala Linneanska trädgårdar. Trädgårdsprofilen och programledaren John Taylor skall ut på sin första Nordenresa och han kommer att bjuda TV-tittare i hela världen på en vacker och lärorik resa genom trädgårdar och natur där tradition och kreativitet står i fokus, då kommer Linnéträdgårdar besökas. Sirius i allsvenskan tyckte vi vore bra för Uppsalaborna och de som besöker matcherna på Studenternas. Det är stort att Uppsala har ett lag i allsvenskan! Datorfestivalen Birdie har fått ekonomiskt stöd av oss i några år. Uppsala är starkt när det gäller e-sport och informationsteknik, vårt stöd skall göra Uppsala ännu starkare.

Vad är målet med Världsklass Uppsala?

– Vi vill stärka Uppsala som varumärke. Nätverket bidrar också till att stärka samarbetet mellan kommunen, universitetet och näringslivet. De företag som är med måste ha ett genuint intresse för Uppsala. Fler evenemang kommer få ekonomiskt bidrag under året.

Världsklass Uppsala är ett samarbete mellan kommunen, universitetet, regionen och näringslivet.

Målet är att fler ska besöka Uppsala.

Världsklass Uppsala har funnits sedan 2009 och man har delat ut 35 miljoner kronor sedan starten.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!