Bara ett par procent av UHR-miljonerna hamnade i Uppsala län förra året, drygt två miljoner kronor. Det visar en genomgång som 24 UNT gjort av de största programmen som UHR ansvarar för, och som förskolor, grundskolor och gymnasieskolor kan söka pengar från. Totalt rör det sig som cirka 110 miljoner till bland annat internationella samarbetsprojekt, kompetensutveckling och praktik utomlands.
Trots att det står i gymnasieskolans läroplan att skolan ska främja internationella kontakter och utbildningsutbyten, så tar en stor majoritet av skolorna i länet inte chansen.
– Det kunde ha varit fler, säger Susanne Hagström Larsson, som är handläggare på avdelningen för internationellt samarbete på UHR.
Förra året fick myndigheten endast in 22 ansökningar från skolor i länet till de tre programmen Erasmus +, Atlas och Athena – över hälften beviljades
– Att vi heter Universitets- och högskolerådet är en utmaning i sig, men sedan tror jag att man på skolnivå har mycket att göra och att det finns saker som väger tyngre: att lära barn att skriva, räkna och läsa. Men det vore bra om skolorna såg internationalisering som ett naturligt verktyg i detta arbete, säger Susanne Hagström Larsson.
UHR har namnet emot sig i kontakterna med skolor, men myndigheten försöker på flera sätt att nå ut med information. Till exempel finns ett regionalt nätverk med anställda från av kommuner, regionförbund och andra aktörer, personer som fungerar som ambassadörer och länkar mellan UHR och till exempel skolområdet. Gävleborgs län har två ambassadörer, Västra Götaland har fyra, men i Uppsala län är det tomt. Här finns i dag ingen representant i nätverket.
Caroline Andersson (S) är ordförande i utbildningsnämnden och har det yttersta politiska ansvaret för skolan i Uppsala kommun. Hon känner inte till att skolor kan söka pengar från UHR.
– Det visste jag inte, men generellt är jag positiv till utbyten och kompetensutveckling som skolan kan ha praktisk nytt av.
Hur ser du på att Uppsala län med en förhållandevis stor befolkning bara får ett par procent av UHR:s medel som riktas till skolan?
– Det kan jag inte svara på eftersom jag inte vet orsakerna till utväxlingen.
Uppsala län har ingen ambassadör som kan stötta skolorna, och fungera som en länk, vad kan man göra åt det?
– Vi har ett par tjänster inom kommunen som jobbar för utökad internationalisering i skolan och jag tänker att man kan lägga in det här uppdraget inom ramen för dem.