Uppsala kommun krävs på 80 miljoner för tomma lokalerna

Under fem års tid hyrde kommunen lokaler av Samariterhemmet diakoni som de började riva men aldrig färdigställde. Nu krävs kommunen på över 80 miljoner kronor. "Vi står långt ifrån varandra i dagsläget", säger Erik Eckerdal, vd för Samariterhemmet.

Det rivningsarbete som Uppsala kommun har genomfört i lokalerna gör, enligt Erik Eckerdal på Samariterhemmet, att stiftelsen varken kan nyttja fastigheten själva eller hyra ut den till någon annan. "Vi vill givetvis att kommunen ska fullfölja avtalet och slutföra den ombyggnation de påbörjat och som gjort fastigheten obrukbar", säger han.

Det rivningsarbete som Uppsala kommun har genomfört i lokalerna gör, enligt Erik Eckerdal på Samariterhemmet, att stiftelsen varken kan nyttja fastigheten själva eller hyra ut den till någon annan. "Vi vill givetvis att kommunen ska fullfölja avtalet och slutföra den ombyggnation de påbörjat och som gjort fastigheten obrukbar", säger han.

Foto: Andreas Sjölin

Uppsala2021-11-20 17:00

Oanvända lokaler

UNT har rapporterat om att Uppsala kommun mellan juli 2016 och juni 2021 hyrde en fastighet av Samariterhemmet. Tanken var att lokalen skulle bli ett flyktingboende men när Sverige tog emot färre flyktingar stod i stället lokalerna tomma och kommunen betalade nära 25 miljoner för att hyra den oanvända fastigheten.

Men slutnotan kan bli betydligt högre än så. Den ombyggnation som Uppsala kommun påbörjade för att göra om lokalen till ett flyktingboende färdigställdes aldrig – och nu ligger kommunen i en tvist med hyresvärden Samariterhemmet.

undefined
Det rivningsarbete som Uppsala kommun har genomfört i lokalerna gör, enligt Erik Eckerdal på Samariterhemmet, att stiftelsen varken kan nyttja fastigheten själva eller hyra ut den till någon annan. "Vi vill givetvis att kommunen ska fullfölja avtalet och slutföra den ombyggnation de påbörjat och som gjort fastigheten obrukbar", säger han.

Stiftelsen vill att kommunen ska färdigställa ombyggnationen eller kompensera stiftelsen för kostnaden att göra klart den påbörjade renoveringen.

– Kommunen har inte fullföljt den ombyggnation som är en del av hyresavtalet och som de har inlett. I avtalet ingår också att kommunen ska överlämna en fastighet som är väl underhållen vid hyrestidens slut. Och det har de ju inte gjort, säger Erik Eckerdal, VD för Samariterhemmet diakoni.

– Vi vill givetvis att kommunen ska fullfölja avtalet och slutföra den ombyggnation de påbörjat och som gjort fastigheten obrukbar. Och det är naturligtvis stora pengar som hindrar oss i vårt arbete, fortsätter han.

undefined
"Det här är allvarligt för oss, det är stora intäkter som vi förlorar. Vi är en liten välgörenhetsstiftelse och för oss är det här väldigt mycket pengar", säger Erik Eckerdal, vd för Samariterhemmet diakoni.

Det omfattande rivningsarbete som Uppsala kommun har genomfört i lokalen gör, enligt Erik Eckerdal, att Samariterhemmet varken kan nyttja fastigheten själva eller hyra ut den till någon annan.

– Det här är allvarligt för oss, det är stora intäkter som vi förlorar. Vi är en liten välgörenhetsstiftelse och för oss är det här väldigt mycket pengar.

Om kommunen inte slutför byggnationen själva vill Sammariterhemmet få ekonomisk kompensation för att kunna göra det på egen hand. Detta något är som stiftelsen driver en juridisk process kring.

– Vi håller på att räkna upp och anpassa priset till dagens byggkostnader. Och då rör det sig om någonstans mellan 80 och 85 miljoner kronor. Det är det vi driver i vår juridiska process och därtill tillkommer skadestånd för uteblivna hyresintäkter på grund av att vi inte kan hyra ut fastigheten i dagsläget.

undefined
Erik Eckerdal vill att kommunen antingen färdigställer den påbörjade ombyggnationen eller kompenserar stiftelsen ekonomiskt.

Han betonar att Samariterhemmet vill komma överens med kommunen och göra upp i godo, men säger att de även förbereder en stämningsansökan om det skulle visa sig vara omöjligt.

– Vi förbereder en stämningsansökan, men vi driver parallella processer i det här. Vi vill så snabbt som möjligt hitta ett avslut.

I dagsläget verkar parterna dock vara långt ifrån en överenskommelse.

– Vi är ju inte överens, så kan man sammanfatta det hela. Vi står långt ifrån varandra i dagsläget.

undefined
Uppsala kommuns rivningsarbete påbörjades redan för fem år sedan.

Det är en bild som delas av kommunstyrelsens ordförande, Erik Pelling (S). Han beklagar att situationen har blivit som den blivit men ger inte mycket för Samariterhemmets krav.

– Det är fullständigt orimligt och det är ett väldigt märkligt krav. De borde kunna se tillbaka till det krisläge som vi befann oss i som nation. Vi borde kunna backa tillbaka bandet. Lokalen ska såklart bli återställd men de kan inte kräva att vi ska renovera byggnaden till en nivå den inte var i när vi började hyra, säger Erik Pelling och fortsätter:

– Det är klart att det måste återställas. Om en hyresgäst har rivit en vägg måste den ju återställas. Det betyder inte att man måste kakla väggen och sätta in en kakelugn och göra det jättefint. Men vi ska absolut göra våra skyldigheter.

undefined
Kommunstyrelsens ordförande Erik Pelling (S) ger inte mycket för Samariterhemmets krav. "Det är fullständigt orimligt och det är ett väldigt märkligt krav", säger han.

Enligt Erik Pelling har kommunen försökt hitta andra lösningar för att lösa tvisten men att deras förslag har nobbats av stiftelsen.

– Kommunen har försökt frånträda det här, man kan tycka att de borde bjuda till lite. Det är lite märkligt att vi hamnat i en juridisk tvist. Det handlade om att människor stod på gatan. Jag tycker inte det rimmar med Samariterhemmets värdegrund.

undefined
"Det är klart att det måste återställas. Om en hyresgäst har rivit en vägg måste den ju återställas. Det betyder inte att man måste kakla väggen och sätta in en kakelugn och göra det jättefint. Men vi ska absolut göra våra skyldigheter", säger Erik Pelling (S) om Samariterhemmets krav.

Erik Pelling betonar att kommunen gärna kommer överens i godo, men att de inte tänker vika sig för de krav som har ställts i dagsläget.

– Det är klart att vi har som ambition att göra upp i godo men vi kommer inte göra upp i orimliga krav. Vi har skött för våra åtagande, betalat hyra och erbjudit oss att återställa lokalen. Att gå in med en massa miljoner, det är inte rimliga krav. Där kommer kommunen stå på sig. Vi är övertygade om att vi skulle vinna en rättslig tvist om det går så långt, säger han och tillägger:

– Men jag hoppas att vi inte kommer dit.

UNT:s granskning

2016 tecknade Uppsala kommun ett femårigt hyresavtal med Samariterhemmet diakoni för en fastighet som kallas för "Gamla sjukhuset". Tanken var att lokalen skulle bli ett flyktingboende och en ombyggnation påbörjades.

Lokalen har dock förblivit oanvänd under hela hyresperioden, till en årlig kostnad av cirka 4,9 miljoner kronor. Detta innebär att kommunen har betalat strax över 24,7 miljoner kronor för en fastighet som inte har använts.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!