Den nya lagen trädde i kraft samma dag. Bestämmelsen ger polisen och Tullverket rätt att hindra fortsatt färd för yrkestrafik som bryter mot regler, genom att låsa fast hjulen.
På söndagskvällen kontrollerades en lätt lastbil vid rastplatsen på E 4 norr om Uppsala. Fordonet hade en övervikt på 2,3 ton och hindrades från att köra vidare genom klampning.
– Vår personal använde ventillås på två av hjulen, som gör att luften sakta släpps ut om man försöker köra vidare, berättar Tommy Karlsson, vakthavande befäl vid Uppsalapolisen.
– Nu står lastbilen där den står.
Den utlandsregistrerade lastbilen transporterade en sportbil och var på väg till Kiruna, när den stoppades. Den tillåtna vikten på lasten var 750 kg. Beställaren av transporten ska nu, enligt polisen, försöka ordna fram en större lastbil för att kunna ta över transporten.
Uppsala ingår i en av tre polisregioner som prövar olika metoder för att verkställa den nya lagen om klampning. Förutom ventillås kan regionerna använda hjullås, som monteras på hjulen och låses fast med hänglås. Provperioden ska bland annat ge svar på vilken utrustning som fungerar bäst.
– Förut fick man ta nycklarna eller transporthandlingarna, men det fanns ju alltid risk att föraren kunde köra vidare ändå. Med ventillås är det enda sättet att skära sönder ventilerna och sedan byta däck, för att kunna köra iväg, säger Tommy Karlsson.
Ingen av de andra regionerna som provar utrustningen hade på söndagskvällen rapporterat om någon klampning.