Uppsala ingen dröm för båtägare
Någon sjömack finns ännu inte inom sikte för båtägarna i Uppsala.- Det här är bedrövligt, säger Peter Andersson, medlem i Upsala motorbåtsällskap.
Peter Andersson lastar på dunkar med diesel. Närmaste sjömack ligger trettio sjömil från Skarholmen, där hans båt ligger förtöjd.
Foto: Sven-Olof Ahlgren
Men i Skarholmen, vid Fyrisåns inlopp, bildar ett tusental vilande fartyg en ljus pärlmatta invid Mälarens strand. Trots de många båtarna är det bara ljudet av gnisslande bryggor och en och annan båtmotor stör tystnaden denna fredagseftermiddag. Här finns tre stora båtklubbar med faciliteter för båtägarna. Toaletter, duschar och gott om båtplatser till exempel. Men någon fungerande sjömack finns, efter flera års diskussioner mellan båtägare, mackägare, kommunen och länsstyrelsen, fortfarande inte. Irritationen bland de cirka 1300 båtägarna i Skarholmen blåser, i motsats till det synliga lugnet i hamnen, alltmer till kuling.
Peter Andersson är en av de 650 båtägare som har sin båt förankrad vid Upsala motorbåtssällskaps hamn i Skarholmen. Han bromsar in sin bil vid hamngrindarna och börjar lasta ur fem stora bensindunkar. En procedur han får gå igenom varje vecka eftersom närmaste sjömack ligger i Stäket, trettio sjömil från Skarholmen.
- Det kostar mig 80 liter bensin att åka dit med båten och tanka mina 300 liter. Men det här slaskandet med dunkar är bedrövligt både ur miljösynpunkt och säkerhetssynpunkt säger han, samtidigt som han häller bensinen från dunken till tratten han just satt i båtens tankhål.
-Jag betalar hellre en krona extra för att få slippa det här, säger han och får medhåll av Peter Videhn, båtägare sedan tre år tillbaka och även han medlem i Upsala motorbåtsällskap, UMS.
- Det absolut största problemet med att vara båtägare i Uppsala är att man inte kan tanka någonstans. Att varje vecka transportera flera dunkar bensin mellan bilmackarna och båthamnen är otroligt bökigt, säger han och berättar hur det brukar skvätta bensin i bilen från dunkar som inte är helt täta.
Han är också bekymrad över den mängd bensin som hamnar i sjövattnet.
- Det är oundvikligt att det blir spill när bensinen ska hällas över från dunkarna, säger han.
För något år sedan köptes den sjömack som låg i Skokloster av en privatperson och flyttades till Skarholmen. Kommunen godkände bygglovsansökan men Upsala segelsällskap, USS, överklagade beslutet till länsstyrelsen som sedan upphävde kommunens bygglov.
- Vi vill absolut ha en sjömack i Uppsala, problemet var placeringen av macken som vi tyckte var otroligt dålig, säger Lars-Eric Söderström, ordförande i USS.
Ärendet hamnade i januari hos länsrätten och ett halvår senare verkar ännu inget ha hänt.
- Det verkar inte vara något prioärende, säger Lars-Eric Söderström.
Båtklubbarna har under tiden försökt locka andra mackägare till Uppsala. UMS vill fortfarande se en mack i båtklubbarnas Skarholmen medan USS vill ha en till Flottsund vid Fyrisåns inlopp. Men än har ingen nappat, kanske på grund av att det är svårt att få en sjömack att bli lönsam.
Dunkbärandet i Uppsalas båthamnar fortsätter alltså ett tag till.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!