Sveriges stjärna på den internationella turismhimlen stiger, och Uppsala är inte undantaget. I fredagens New York Times, en av USA:s största tidningar, ägnas staden en helsida. Och omdömena är översvallande positiva.
Tidningen riktar blicken mot de traditionella turistnaven som Slottet och Domkyrkan, men reportern, själv med svenska rötter, imponeras främst av allt nytt som hänt på senare år. Stationsområdet hyllas som en mötesplats som skänker liv åt Uppsalas tidigare ”döda” östra delar. Trendiga restauranger och butiker samt ett nattliv på frammarsch stärker den internationella känsla som vilar över staden, menar hon.
Publiciteten har inte passerat obemärkt förbi på hemmaplan. Destination Uppsala, kommunens turistbolag, tackar och tar emot.
– Givetvis är det jätteroligt och det betyder mycket för Uppsala. Folk kanske inte rusar till telefonen för att boka en resa, men det ligger i folks bakhuvud när de ska besöka Skandinavien, säger Tiina Mykkänen, vd på Destination Uppsala.
Ett citat från en Uppsalabo sammanfattar stadens storslagenhet och avslutar reportaget: "man behöver inte åka till Stockholm längre".