Omdiskuterat elsparkcykelföretag lanseras i Uppsala

Uppsala har fått ytterligare 700 elsparkcyklar på gator och torg, utöver de cirka 2 300 som redan finns. Det är det omdiskuterade företaget Ryde Sweden AB som etablerat sig.

Elsparkcyklarna parkeras inte alltid som de ska. Men det är kundens ansvar, inte företagens, att parkera dem rätt.

Elsparkcyklarna parkeras inte alltid som de ska. Men det är kundens ansvar, inte företagens, att parkera dem rätt.

Foto: Ylva Liljeholm

Uppsala2024-05-04 11:00

Nyheten i korthet

  • Elsparkcykelföretaget Ryde Sweden AB lanseras i Uppsala, med 700 nya elsparkcyklar utplacerade på stadens gator och torg.
  • Företaget har tidigare skapat debatt i andra svenska städer, inklusive Gävle och Växjö, men har erhållit nödvändigt polistillstånd och markupplåtelse i Uppsala.
  • Uppsala kommun har inga planer på att begränsa antalet elsparkcykel-företag, men håller regelbundna möten med de nuvarande fyra företagen i staden.

För några år sedan väckte Ryde Sweden diskussioner när de etablerade sig i en rad svenska städer, bland annat Gävle och Växjö. I Gävle gick det så långt att kommunen stämde företaget för att utan tillstånd ha placerat ut ett antal elsparkcyklar. 

I mars i år kom tingsrättens dom. Kommunen förlorade och Ryde Sweden behöver inte betala böter. Tingsrätten menar att så länge bolaget placerar ut en mindre mängd elsparkcyklar på tillåtna platser som cykelställ behövs inga tillstånd. Att kunderna sedan parkerar lagvidrigt kan inte belasta företaget, menar tingsrätten.

undefined
Föraren av denna elsparkcykel i Odinslund har också missat regelverket.

I Uppsala krävs polistillstånd för att få etablera sig och var man får parkera elsparkcyklarna är också reglerat. Man får alltså inte parkera som på någon av bilderna i den här artikeln.

– Ryde Sweden har ansökt både om polistillstånd och markupplåtelse och fått det, säger Gabriella Canas som är trafikplanerare på Uppsala kommun. 

Det finns inga politiska beslut om att begränsa antalet företag eller elsparkcyklar och alltså ingen anledning för kommunen att neka ett elsparkcykelföretag att etablera sig. Men polisen har möjlighet att begränsa antalet fordon i staden i dagsläget utifrån ordningslagen.

Kommunen har möten varje månad med de numera fyra elsparkcykelföretag som i dagsläget finns i Uppsala. 

– Det är möten där vi diskuterar hur det går med tjänsten, vad som är nytt, om det uppstått några problem, kommit in felanmälningar, finns några kommande event, trafikavstängningar och liknande.

Kommunen håller koll på att reglerna följs bara när det gäller kommunens egen mark. Företagen har inte rätt att ställa upp sina fordon på privat mark utan ägarens tillåtelse.  En som ändå drabbats av detta är Tomas Jansson som bor i en bostadsrätt i Gränby. 

undefined
Företaget placerade bland annat ut elsparkcyklarna på Gränbyvägen/Solskensgatan utan tillstånd från markägaren. "Vår bostadsrättsförening blir en oombedd reklampelare för företaget", säger Tomas Jansson

– De har ställt upp sex elsparkcyklar i anslutning till våra cykelställ. Det blir som en reklampelare, men vi har inte bett dem stå där. Jag har sett en mängd cyklar på andra ställen i stan också, det känns som ett utstuderat sätt att promota sin tjänst. Jag har skickat meddelande till Ryde att de måste komma och ta bort elsparkcyklarna från vår mark, men jag har inte fått något svar därifrån.

undefined
Tomas Jansson gillar inte att Ryde ställt elsparkcyklar på hans bostadsrättsförenings tomt.

Även UNT har under en länge tid –  men utan framgång – försökt få en kommentar från Johan Olovsson, styrelseordförande i Ryde Sweden AB och medgrundare till företaget Ryde Technology som ligger i Oslo.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!