Uppsala går mot branschtrenden

Det gick sämre för sko-och klädbranschen i januari i år jämfört med samma period förra året. Men i Uppsala ser butikscheferna snarare en uppgång i försäljningen.

Malin Strandroth är butikschef för Boomerang.

Malin Strandroth är butikschef för Boomerang.

Foto: Linda Eliasson

Uppsala2011-02-10 12:59

Klädförsäljningen i landet minskade med 2,2 procent i januari jämfört med samma månad förra året enligt Svensk Handel Stil. Även skoförsäljningen gick ned med 0,6 procent. Men Uppsala går mot trenden. På Boomerang i Forumgallerian har januari varit en bra månad.
- Vi har gjort en jättebra januari med en kraftig ökning jämfört med förra januari, säger butikschefen Malin Strandroth.

En förklaring till att de går emot den allmänna trenden menar hon skulle kunna vara att sortimentet har blivit bredare.
- Vi har fått ett bättre sortiment. Rean har gått bra men framför allt är det vårgrejerna som säljer bra.

Däremot menar hon att det alltid är stiltje första veckan i februari. När UNT besöker butiken är det helt lugnt. Det är det i hela centrumet för tillfället menar Malin Strandroth.
- Det brukar vara lite segt. Vi tror att folk är trötta på rean, de väntar på lönen och vårkollektionen och snart är det sportlov.

Även Vilabutikerna i Uppsala har haft en bra start på året. Även här skulle kollektionen kunna vara en förklaring enligt butikschefen Carin Crepin.
- Vi har väldigt bra varor som kunderna inte verkar kunna låta bli att köpa. Det går bättre i båda våra butiker, men så var ju 2010 lite av ett katastrofår för oss också.
Inte heller på skobutiken Cosmo Skor märks någon dipp i årets försäljning jämfört med samma tid förra året. Men det är betydligt lugnare i butiken nu än i höstas enligt butiksägaren Katarina Edlund
- Försäljningen kom igång väldigt bra i höstas med tidig vinter, redan i november var ju vintern i full gång. Och nu har det varit lite varmare så tror jag att alla går och väntar på våren, så det här är ju en mellanperiod, säger Katarina Edlund.

Svensk Handel Stils branschordförande Mikael Sandström tar inte särskilt allvarligt på de neråtgående siffrorna och menar att januari och februari är de minst betydelsefulla försäljningsmånaderna under året och att skoförsäljningen nådde toppnivåer förra året.
- Jag hade räknat med en mycket större nedgång då förra året var ett rekordår för skobranschen som i november ökade försäljningen med 52 procent, säger han och menar att siffrorna inte är någon indikation på hur försäljningen kommer bli resten av året.
- Tvärtom så är det här en spegling av att hösten har varit så fantastiskt bra, i alla fall på skosidan. Att försäljningen av kläder har varit ganska medioker under hösten kan kanske bero på att det inte hänt så mycket på modesidan, säger han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!