Uppsala får tre nya lågprisbutiker

Två internationella lågpriskedjor öppnar tre butiker i Uppsala inom kort. Trots ökad konkurrens ska dock Uppsalaborna inte räkna med kraftigt sjunkande matkostnader. Lidl och Netto pressar bara priset på vissa sortiment och konkurrensen är redan hård i stan.

Uppsala2004-08-06 00:00
Den tyska matkedjan Lidls första butik står klar i väntan på att öppna i Stenhagen. En andra butik ska byggas vid Liljefors torg i Gränby. Danska Netto bygger för fullt. Personal har rekryterats och utbildas nu i södra Sverige. Inom en eller två månader ska Netto starta. Kedjan lovar att ligga 10-20 procent lägre i pris än övriga butiker. Lidl, vars policy är att yppa så lite som möjligt om sin verksamhet, lovar att ligga lägst i pris.
Hur mycket lägre matpriserna kommer att bli i Uppsala är dock oklart.

Blir mer av ett komplement
Enligt Svensk Handel visar erfarenheterna från andra delar av landet att lågprisbutikerna inte blir några generella prispressare.
— I ett inledningsskede tror jag att det kommer att märkas. Men inte mycket. Konkurrensen är redan tuff här. Det är nog en av anledningarna till att de dröjt med att etablera sig i Uppsala. Lågprisbutikerna blir mer av ett komplement till övrig handel, säger Meta Troell vid Svensk Handel i Uppland.
Anledningen är butikernas begränsade sortiment. Lidl och Netto har 1200-1400 artiklar mot 10 000 - 15 0000 i vanliga butiker och stormarknader.
— Lågpriskedjorna satsar på läsk, godis och andra stapelvaror som de säljer över hela Europa. Där kommer priserna att sjunka. Konkurrensen ökar för de stora kedjorna. De som åker till Maxi tar också en sväng till Lidl mitt emot och köper det som är billigt där. Vanliga butiker klarar sig bättre, säger Meta Troell.

Fördelar med gemensam start
Hon får medhåll av Nettos Stockholmschef Thomas Hansen.
—Om vi lägger oss bredvid en vanlig matbutik med chark och delikatesser så från de draghjälp av oss. Det är främst stormarknaderna vi konkurrerar med, säger han.
Hur stor marknadsandel Netto räknar med att ta i Uppsala vill inte Thomas Hansen säga något om. Men han anser att det finns plats för ytterligare 6-8 lågprisbutiker i stan. I och med att flera butiker startar samtidigt så kommer både Netto och Lidl att accepteras snabbare av kunderna, tror han.
Gunnar Bergström som driver lågpriskedjan Rätt Pris med tre butiker har redan tittat över både sortiment och priser.
— Ökad konkurrens tvingar oss att jobba på och bli bättre. Vi ligger inte dåligt till i dag och Uppsala är en stor marknad. Konkurrensen har varit hård sedan vi startade 1992 så vi har beredskap för förändringar. Det ska blir spännande, säger han.

Mindre orter kan få det kärvt
Butiker på mindre orter tror dock Gunnar Bergström kan få det kärvt om lågpriskedjor etablerar sig där. Det tror också Meta Troell.
— Om Lidl etablerar sig i Tierp så påverkar det dagligvaruhandeln mycket. Men genom att folk i högre grad handlar lågpris på orten i stället för i stan så gynnas andra delar av handeln. Man köper mer målarfärg och kläder på hemmaplan. Stormarknaderna i stan kommer att tappa långväga kunder på det, säger hon.

FAKTA
Netto ägs av ica och Dansk Supermarket och har nära 900 butiker i hela Europa - 33 finns i Sverige. Omsättningen beräknas i år till 30 miljarder kronor
Tyska Lidl ägs av Schwarz Group. Lidl har cirka 4000 butiker i Europa varav 41 i Sverige. Kedjan väntas omsätta drygt 300 miljarder kronor i år.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om