De totalt 36 snabbtågen SJ 2000 (tidigare X 2000) ska moderniseras för miljardbelopp. ”En av de största SJ-satsningarna i modern tid” kallar SJs vd Crister Fritzon projektet. Såväl teknik som interiör ska bytas ut vilket ska leda till ökad komfort, driftsäkerhet och punktlighet.
– Det här innebär i praktiken ett helt nytt tåg för kunden, säger Crister Fritzon.
Tågen ska moderniseras under perioden 2016-2019 och successivt sättas i trafik som de blir klara.
Miljardrullningen kommer dock inte pendeltågen till del. Crister Fritzon förklarar prioriteringen.
– I fjol satsade vi på 20 helt nya SJ 3000-tåg som kör halvlånga distanser. För cirka 10 år sedan skaffade vi nya X 40-tåg i hela Mälardalen. Vi ser kontinuerligt över hela fordonsflottan och nu var det snabbtågens tur.
Har du förståelse för att pendlarna i Uppsala anser att ni prioriterar fel?
– Vi har haft väldigt stort fokus på Mälardalen och prioriterat fordon, punktlighet och biljettsystem under en längre tid. Det projektet rullar vidare och påverkas inte på något sätt av satsningen på SJ 2000.
Finns det pengar kvar för övriga satsningar?
– Det finns pengar för närtida och långsiktiga satsningar. Det är viktigt att vi fortsätter att investera för att förbättra för våra kunder och för att nå vårt absolut viktigaste mål – att förbättra punktligheten.