Uppsala får dåligt betyg i trafikstudie

I Uppsala har antalet dödade och svårt skadade i trafiken ökat med 56 procent. I Göteborg har istället antalet minskat med 73 procent. Det visar en jämförelse mellan tolv kommuner åren 1994-1996 och 2002-2004.

Foto:

Uppsala2005-12-21 00:00
Det är Folksam som genomfört studien där tolv storstadskommuner jämförs. Underlaget består av till polis rapporterade olyckor i tätbebyggt område och redovisas per 100 000 invånare. Enligt resultatet har olyckorna minskat i nio av de tolv kommunerna, vilket Folksam anser talar för att kommunerna lyckats förbättra sin trafiksäkerhetssituationen. Sämst betyg får Stockholm, där antalet döda och svårt skadade har ökat med nästan 260 procent. I Uppsala rör det sig om en ökning med 56 procent till 120 svårt skadade eller döda under perioden 2002-2004. Av dessa var 43 cyklister eller fotgängare.
- Jag är inte alls förvånad över Uppsalas dåliga resultat. Under de år som undersökts i studien har Uppsala kommun nästan inte alls satsat på trafiksäkerhetshöjande åtgärder samtidigt som trafiken i tätorten har ökat, säger Claes Litsner vid Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande (NTF) Uppsala län.

Kan bli bättre
Han anser dock att det finns skäl att tro att statistiken kommer att se bättre ut för Uppsala framöver.
— Under 2005 har kommunen beslutat om flera åtgärder som främjar trafiksäkerheten. Det har äntligen börjat hända saker. Det har ordnats med en del cykelleder och cirkulationsplatser. Ett annat exempel är Svartbäcksgatan som man gjort smalare i syfte att få bilister att sänka hastigheten, säger Claes Litsner.
Folksam betonar i studien kommunernas ansvar och menar att närmare 300 cyklister och fotgängare årligen skulle klara sig från att dödas eller skadas svårt om alla kommuner med över 100 000 invånare var lika effektiva som de bästa.

Samspel viktigt
Hilde Klasson (s), ordförande i gatu- och trafiknämnden, anser att det finns all anledning för Uppsala kommun att vidta åtgärder för att minska antalet döda och skadade i trafiken. Men hon framhåller att det ibland är Vägverket som har ansvar för väghållningen även i tätbebyggt område.
— Här är det viktigt med ett bra samspel, menar Hilde Klasson.
En redan vidtagen åtgärd som hon menar kommer leda till förbättringar för Uppsala är den trafiksäkerhetsrevision som för närvarande genomförs på kommunens initiativ. Den väntas vara klar under senare delen av våren.
— I Göteborg har man exempelvis kunnat se att olika satsningar på att sänka hastigheterna har gett resultat. Syftet mer trafiksäkerhetsrevisionen i Uppsala är att se vad som kan vara lämpligt att göra här, säger Hilde Klasson, som framhåller att flera trafiksäkerhetshöjande åtgärder redan genomförts i Uppsala under året.
— Vi har exempelvis fått fler cirkulationsplatser och bussfiler. Men det finns all anledning att fortsätta det här arbetet och vara öppen för de synpunkter som kommer att lyftas fram i trafikrevisionen.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!