Förra veckan tvingades Ärna flygplats stänga luftrummet efter att en drönare befunnit sig för nära flygplatsen utan tillstånd. Det innebar att en ambulanshelikopters flygning stördes.
– Flygtrafikledningen ser inte drönare på radarn eftersom de inte har en transponder. Du bryter mot luftfartslagen och utsätter andra fartyg för fara om du flyger i en kontrollzon. Vem som helst kan köpa en drönare och vi ser att det både finns de som är noggranna och flyger ansvarig och de som inte vill acceptera och följa de regler som finns, säger Remi Vesvre, ledningsstrateg på Transportstyrelsens sjö- och luftfartsavdelning.
Antalet incidenter med drönare har ökat i Sverige för varje år sedan 2013. Hittills i år har 27 olagliga flygningar rapporterats till transportstyrelsen. En av dessa har rapporterats från Uppsalaområdet.
– Det här var första gången som vi hade problem med en drönare. Men vi vet att drönarna blir allt fler och allt större. Utvecklingen är bekymmersam och det här lär knappast vara sista gången vi har problem med en drönare, säger Olle Torbratt, flygplatschef vid Ärna flygplats.
Det är i dagsläget förbjudet att flyga drönare inom de så kallade "kontrollzonerna". För att få flyga inom dessa så måste drönarföraren ansöka om tillstånd hos flygtrafikledningen. Ärna flygplats gör att nästan hela Uppsala ligger i en kontrollzon.
– En stad som Uppsalas som har Ärna och mycket sjukhustrafik i och med helikoptern är mer utsatt än andra platser. Det är en utmaning att kommunicera med en kundgrupp kan vara vem som helst och det är fortfarande upp till var och en att ta sitt ansvar, säger Remi Vesvre.
– Så fort det dyker upp en drönare så tvingas vi stänga ner flygplatsledningsverksamheten i 30 minuter. Det kan innebära förödande konsekvenser eftersom intensivvårdshelikoptern och militärflyg måste kunna lyfta så snabbt som möjligt när det väl gäller, säger Olle Torbratt.
Tydligare riktlinjer och mer information till allmänheten uppges vara nyckeln till att minska incidenterna. Transportsstyrelsen har dessutom lagt ett förslag som ska göra det enklare att flyga med drönare genom ett förenklat regelverk.
– Som lagen är idag så bryter du mot lagen så fort du lyfter med en drönare i en kontrollzon. Vi är ju inte nere mellan hustaken och flyger så där är det ju inget problem. Det är när de kommer upp på högre höjder som det kan bli riktigt farligt, säger Olle Torbratt.