Uppsala attraherar redan - utan Ärna

Några bestämda besked om orsaken till att rege­ringsbeslutet om privatflyg på Ärna flygplats i Uppsala dröjer, går inte att få. Uppgifter gör dock gällande att det är striden mellan två Centerledda ­departement, miljö- ­respektive näringsdepartementen, som gör att besked inte kommer.

Uppsala2013-09-21 00:00

Miljöministern Lena Ek stödjer miljödomstolens utslag att inte ge klartecken för privatflyg på Ärna medan näringsministern Annie Lööf och den moderata infrastrukturministern Catarina Elmsäter Svärd ännu inte samsats om synen på Ärnas framtid. Den sistnämnda ser gärna att privatflyget landar på Ärna.

För Uppsalas del spelar dröjsmålet ingen större roll. Behovet av civilflyg på Ärna är försumbart. I den debatt om Ärna som böljat fram under de senaste åren har bland annat framförts att Uppsala ”måste sättas på kartan”. Frågan är vilken karta? Småflygplatsernas krympande karta, kanske? Det kan ju knappast handla om investerarnas, företagens, studenternas karta ty utvecklingen i Uppsala tuffar på och Uppsala växer så att det knakar. Det är inte heller troligt att en privatflygplats med lågprisinriktning skulle locka fler övernattande turister. Det är svårt att föreställa sig att Ryan Air på Ärna skulle betyda mer än de historiska och kulturella minnesmärken som Uppsala har.

Överglänser en civilflygplats i attraktionskraft Svearikets vagga i Gamla Uppsala, eller Domkyrkan? Knappast.

Det finns dock andra mera näraliggande skäl till att lågprisflyg inte bör få plats på Ärna. Tillståndet att bredda start- och landningsbanorna på flygfältet tyder på att försvaret kommer att utöka flygningen med större och fler plan än hittills. Ytterligare tillskott av lågprisflyg gör att miljöpåverkan ökar än mer, även om kommunen ser till att kollektivtrafiken till flygfältet utökas.

Uppsalaborna har också under lång tid vant sig vid en decimerad flygverksamhet och relativt sett ringa flygbuller. Det sista taptot gick på flygflottiljen på Ärna för i år tio år sedan. En ny privat flygverksamhet skulle på ett märkbart sätt återigen börja störa de tusentals Uppsalabor som lever i närheten av flygfältet.

Framför allt finns det stora risker för att en storflygplats i stadens omedelbara närhet skulle sätta stopp för de planer som privatflygstillskyndarna i allianspartierna har på att göra Uppsala till en storstad på upp emot 300 000 invånare. Ska privatflyg löna sig (cirka 30 minuters restid från Arlanda) kommer säkert Airbusplan och större än så att behövas. Det betyder att bullermattan kommer att utökas – och att Ärnafältet blir en ännu större bromskloss i utvecklingen av Uppsala stad än vad det är i dag.

Centern i Uppsala är emot privatflyg på Ärna av miljöskäl. Frågan är om det spelar någon roll för Centern i regeringen.

För övrigt borde alla allianspartier inse det orimliga i att alls ha en privat flygplats så nära tättbebyggt område.

Kersti Kollberg

Kersti Kollberg är fristående kolumnist i UNT.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!