Uppsala Air ökar sin prognos

Uppsala Air skriver upp prognosen för den långsiktiga utvecklingen av civilflyget vid Ärna. Tidigare räknade bolaget med drygt 15 000 starter och landningar om året i ett tioårsperspektiv. I dag är siffran uppe i över 24 000.

Uppsala2007-10-10 00:01
I det underlag som Försvaret lämnat in till länsstyrelsen inför samrådet om nytt tillstånd för Ärna flygplats väntas det totala antalet flygplanrörelser, militära och civila landningar och starter, öka från dagens 9200 till 33 840 om tio år. Det innebär 92 flygplanrörelser per dygn. En "väsentlig" ökning enligt försvaret. Uppsala air står för huvuddelen genom att trafiken med tunga plan skrivits upp med 40 procent.

Enligt bolagets vd Mattias Sjölund har de prognoser som Uppsala Air presenterade i juni 2005 räknats om.
- Vi har hunnit tänka lite mer och kommit fram till att vi måste ha en marginal. Det går inte att söka tillstånd på en exakt prognos. Vi vet inte vart utvecklingen har tagit vägen om åtta eller tio år. Vi har aldrig sagt att vi ska bli en stor flygplats. Men vi måste ändå har ett tak att jobba mot, säger han.

Prognoserna för antalet passagerare ligger enligt Sjölund fast på 1,2 till 1,6 miljoner per år. De terminalbyggnader som bolaget planerar kan heller inte ta emot mer än 1,5 miljoner resenärer årligen.
- Första året räknar vi bara med 400 000 passagerare och knappt 10 000 landningar och starter sedan ökar det successivt, säger Mattias Sjölund.

Enligt försvarets underlag ska 37 procent av flygningarna ske dagligen mellan 07.00 - 10.00 och 45 procent mellan 15.00 - 19.00. Arton procent under övrig tid. Men Uppsala Air vill att flygverksamheten ska vara öppen från 06.00 till 24.00 dagligen.
- Det är för att vi ska kunna planera och vara flexibla. Huvudelen av trafiken kommer att gå morgon och kväll som vid de flesta andra flygplatser, säger Mattias Sjölund.
Försvaret uppskattar att bullret kan bli störande för dem som bor i närheten av flygplatsen. Dagens trafik utsätter cirka 950 boende för ljudnivåer över 70 decibel. Den civila trafiken kan beröra 320 boende.

Processen om nytt tillstånd för verksamheten vid Ärna inleds nu på fredag med att försvaret, Uppsala kommun och representanter för länsstyrelsen går igenom planerna för den framtida trafiken vid flygplatsen. I januari nästa år räknar försvaret med att ha en fullständig ansökan klar för prövning.
FAKTA
Konkurrensen om utrymmet på Ärna ökar enligt försvarets tioårsprognos.

Militära flygplanrörelser*: 4300/år.
Ambulansflyg: 1900/år.
Ärna flygklubb: 2800/år.
Övrig flygverksamhet: 200/år.
Uppsala Air:
År 1 - 9 740 flygrörelser/år.
År 2 - 14 740.
År 3 - 16 940.
År 5 - 18 640.
År 10 - 24 640.

*En flygplanrörelse är en start eller en landning
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!