Det var för en månad sedan som Uppsala Airport, bolaget som vill driva civilflygplatsen på Ärna, tecknade ett avtal med en svensk investmentbank. Banken ska hjälpa bolaget att hitta investerare som vill satsa pengar i flygplatsen, om den får tillstånd av regeringen.
– Banken tar över arbetet med att få fram kapital. För det får den givetvis en procentsats av kapitalet de får in, säger Mattias Sjölund, tidigare vd för Uppsala Airport, men numera styrelseledamot och delägare med en procent i bolaget.
För att få flygplatsen driftduglig krävs, enligt honom, mellan 200 till 300 miljoner kronor. Pengar som inte finns hos bolagets nuvarande cirka 30 delägare.
– Men med banken har vi en partner med ett starkt förtroende hos finansiärer och som kommer att gå i god för bolaget, säger Mattias Sjölund.
Betyder det att ni kommer att få in pengarna som krävs?
– Nej, det finns inga garantier. Men avtalet med banken är en fjäder i hatten för oss och en säkerhet för investerare.
För ett år sedan sa Mattias Sjölund att en förutsättning för att få investerare var att Uppsala Airport fick köpa hela eller delar av flygplatsen. Det var under den period då det såg ut som om Försvarsmakten helt skulle lämna Ärna.
I dag när det står klart att Försvarsmakten ska vara kvar har man gått tillbaka till den ursprungliga affärsmodellen: att dela vissa kostnader mellan försvaret och Uppsala Airport, och att bolaget bara ska äga den mark där terminalbyggnaden ska ligga.
I dag innehas vd-stolen i Uppsala Airport av Jamie Guillen. Han företräder den största ägaren, det amerikansk-brittiska bolaget Faros Infrastructure Partners som för snart tre år sedan köpte 20 procent av aktierna. Men sökandet efter en operativ vd pågår.
– Avvaktande är ett ganska bra ord för att beskriva bolaget just nu. Regeringen måste komma fram till vad den tycker innan det är intressant för oss att gå vidare, säger Mattias Sjölund.
När kan Uppsalaborna flyga från Ärna, förutsatt att regeringen ger grönt ljus?
– Vi är i gång sex månader efter att alla beslut är klara. Men det gäller inte bara regeringens beslut utan alla beslut, till exempel kommunens beslut om bygglov.
Uppsala Air ligger lågt
Uppsala Airport ligger lågt i väntan på regeringens beslut om en civilflygplats på Ärna. Ger regeringen flygplatsen grönt ljus behöver företaget ragga hundratals miljoner från investerare. Till sin hjälp tar man en investmentbank.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!