"Uppsala Air förskönar bilden"
Naturskyddsföreningen underkänner Uppsala Airs rapport om miljökonsekvenserna av ett framtida civilflyg vid Ärna.- Uppsala Air ger inte en riktig bild av utsläppen, säger Gun Lange från Naturskyddsföreningen.
Foto: Scanpix
Bland annat reagerar Naturskyddsföreningen på beräkningarna av mängden utsläpp.
- De har bara tagit hänsyn till utsläppen som sker upp till 900 meters höjd. Men det är utsläppen på högre höjder som är det stora problemet, säger Gun Lange som arbetar med Naturskyddsföreningens klimatarbete i Uppsala län.
Mattias Sjölund, vd för Uppsala Air, anser att företaget har redovisat utsläppen enligt de beräkningar som brukar användas vid flygplatser.
- Om Naturskyddsföreningen vill framstå som seriösa i debatten så måste de förstå att vi är ett flygplatsbolag och redovisar koldioxidutsläpp på flygplatsen, precis som alla andra flygplatser. De utsläpp hon åsyftar härrör till flygbolagen. Deras utsläpp kommer inom EU att regleras i handeln med utsläppsrätter från år 2012.
Gun Lange anser att Uppsala Air ger en felaktig bild av att det totala flygresandet kommer att minska. Uppsala Air beräknar att Ärna vid en maximal effekt kommer att ha cirka 1,4 miljoner passagerare per år. Men eftersom Skavsta väntas bli kvar så ökar det totala antalet passagerare, anser hon.
- Tillgängligheten och flygbiljetter till lågpris kommer leda till att fler kommer att ta flyget, vilket i sin tur leder till ökade utsläpp av växthusgaser, säger Gun Lange.
Mattias Sjölund säger att det ökat flygresandet är en effekt av den naturliga tillväxt som sker inom flygresandet.
- Det blir ett nollsummespel där trafiken sprids ut på flera flygplatser, det kommer i sak alltså inte på grund av Ärna bli en ökning av utresandet från regionen.
Naturskyddsföreningen skriver även att bilden en ny flygplats som lockbete för att få fler turister till länet är överdriven. I ett uttalande skriver föreningen att tillgängligheten till Uppsala redan är god med närheten till Arlanda. "För att öka turismen krävs en kraftfull utveckling av turistmål i länet samt bättre marknadsföring", skriver föreningen.
Mattias Sjölund säger: - Uppsala stad och kommun missar årligen drygt hundratusen övernattningar i dagsläget, något som kommer att förändras i samband med att civilverksamhet kommer igång på Uppsala flygplats.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!