Uppror mot Black Friday

Less på dagens slit och släng? White Monday gör uppror mot dagens konsumtionssamhälle och vill främja företag som arbetar efter en cirkulär modell där återvinning och minskad nykonsumtion prioriteras.

Sofie Olsson och Henning Gillberg från Repamera är initiativtagarna till kampanjen White Monday.

Sofie Olsson och Henning Gillberg från Repamera är initiativtagarna till kampanjen White Monday.

Foto: Pressbild #whitemonday

Uppsala2017-11-16 19:00

Den 24 november är det återigen dags för Black Friday - dagen då konsumtion står i fokus. Sofie Olsson och Henning Gillberg från Repamera står bakom idén till motpolen White Monday. Repamera är ett internetföretag som lagar kläder via postorder. Förutom Repamera står flera större företag bakom kampanjen så som Sellpy, Myrorna och Karma.

– Vi är inte emot någonting, men vi är för att använda det vi redan har. Vi är Black Fridays motpol och vill framhäva cirkulära alternativ, berättar Henning Gillberg.

Han menar att istället för att köpa nya varor så kommer kampanjen White Monday att erbjuda rabatter till mer hållbara alternativ som att laga kläder eller att återvinna varor. Grundarna diskuterade fram White Monday genom att skriva ner direkta motsatser till de två engelska orden "black" och "friday".

– "Vit" står för sundhet och "måndag" för att se fram emot en schyst vardag, förklarar Henning Gillberg.

Henning Gillberg tror att människor blir påverkade att se rabatterna under fredagen som något positivt.

– Men om du köper en ny tv så måste du slänga den gamla tv:n du redan har fastän den fungerar. Om du istället tillämpar samma koncept till att ge rabatt på att laga tv:n istället så tror jag att många är på den idén också.

White Monday äger rum måndagen innan Black Friday, det vill säga den 20 november. Förutom att erbjuda mer hållbara alternativ i form av rabatter så strävar de efter att spridas i sociala medier under hashtaggen #whitemonday.

– Jag tror att den nya ekonomin är den cirkulära, där man kan bygga en fungerande ekonomi på att till exempel laga. När vi har producerat så mycket som vi har gjort idag så finns det mycket material att använda och det finns en hög lönsamhet i det, säger Henning Gillberg.

I Norge har en likande kampanj startats under namnet Grønn Fredag.

Black Friday kommer från USA och infaller dagen efter Thanksgiving. Det är USA:s största shoppingdag. Black Friday uppmärksammades i Sverige 2013 och under 2016 ökade Svenska e-handlare sina besök i genomsnitt med 142%.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om