Uppriktigt sagt - om subventioner

Uppsala2009-07-21 00:01
Det tog kanske en kvart att fylla i blanketten och plocka fram kvittona, när man skulle ansöka om att få skatterabatt med 50 procent på hushållsnära tjänster. Men det var värt arbetsinsatsen.

Nu, efter 1 juli, får man rabatten direkt på fakturan. Enkelt och bekvämt. Men då är det företaget som i stället ska ta sig tid att fylla i Skatteverkets blanketter. Och företag brukar ju som bekant inte jobba ideellt. De tar betalt.

I Dagens Nyheter har vi kunnat läsa om en kvinna som fick sin fönsterputsräkning höjd med över 50 procent, när hon bad om skatterabatt. Slutnotan blev 2 530 kronor i stället för 1 600. Kunden tjänar visserligen alltjämt på husavdraget - men det blir i praktiken bara 20 procent av det egentliga priset för fönstertvätten.

Det är knappast troligt att de politiker och tjänstemän som snickrat ihop denna "praktiska" lösning insett att den skulle leda till en kraftig urholkning av husavdraget. Exemplet illustrerar dock tydligt de osunda följderna av subventioner och bidrag: priser höjs samtidigt som konsumenten upplever sig få lägre kostnader. De höga byggkostnader som utvecklats i Sverige de senaste decennierna är ett skrämmande exempel på hur kortsiktiga rabatter driver fram långsiktiga fördyringar.

Avdrag på hushållsnära tjänster är bra. Men om det nya systemet driver upp priserna måste man göra något. Annars är det föga mening med reformen.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om