Uppriktigt sagt om dubbdäcksförbud

Förbudet mot att använda dubbdäck på delar av Kungsgatan och Vaksalagatan kan vara på väg att skrotas, trots att det bara funnits i två år. Alliansen överväger i stället möjligheten att införa dubbdäcksavgifter. Kanske är det lika bra. Förbudet var ju feltänkt redan från början.

Karl Rydå

Karl Rydå

Foto: Pelle Johansson

Uppsala2012-11-27 00:00

Det är förstås lätt att sympatisera med målet att minska mängden farliga partiklar som rivs upp ur vägbanan av dubbdäcken. Men uppnås detta verkligen bäst genom ett dubbdäcksförbud på två vältrafikerade gator i centrala Uppsala? I större delen av Uppsala kommun, i princip utanför centralortens stadskärna, bidrar dubbdäck till ökad trafiksäkerhet och framkomlighet. För alla de kommuninvånare som måste ta bilen över isiga landsvägar och villagator är dubbfritt inte ett alternativ.

När dessa bilister beger sig in till Uppsala centrum, kanske de inte längre kör längs med Kungsgatan och Vaksalagatan. Det är dock en klen tröst om deras däck river upp giftiga partiklar på sidogator i stället. Några entydigt positiva resultat av förbudet finns heller inte. 2010 sjönk visserligen partikelhalterna, men 2011 ökade de.

Det är genom en minskad biltrafik överlag som stadsmiljön blir bättre. Det kan till exempel uppnås genom att göra det dyrare, men inte omöjligt, att köra med dubbdäck inne i stadskärnan. Det kan också uppnås med en bättre kollektivtrafik. Men det är förstås en helt annan, dyrare och mycket besvärligare fråga.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om