Den rena konsumtionshögtiden Black Friday har vuxit till att bli årets största konsumtionsdag. Och efter årets svarta fredag kan PostNord konstatera att svenskarna handlar för mer än någonsin: 6,7 miljarder kronor landade notan på – hela 1,4 miljarder mer än i fjol.
När den vildaste festen nu mattats av är det dags för städning: paketen som köpts måste också delas ut. PostNord hanterade under helgen 25% fler försändelser än i fjol, men uppger ändå att det flutit på bra.
– Vi förväntade oss en ökning och planerade upp för den. Även om Black Friday spiller över i Black Week och startskottet på julhandeln är det här ändå årets kulmen och det går enligt plan, säger Camilla Törnkvist, distributionsområdeschef i Uppsala.
Nästa steg i kedjan för att undvika kaos i leveransen är ombuden.
– Vi har fått ut våra paket. Men nu får ombuden fullt på hyllorna. Vi är väldigt tacksamma om man kan hämta ut paketen så snabbt man kan. Så att vi kan fylla på med nya dagliga leveranser fram till jul.
Och visst märks det att ombuden har fullt upp. På ICA Väst i Flogsta har man tagit in en extra personal, byggt ut lagret och lämnat över vissa paket till kiosken intill för att lätta på pressen.
– Men det är ju ändå körigt, säger ansvarig för kvällsjouren i postombudet.
– Det är lite som ett dragspel. Det fylls upp, men ikväll klockan elva ska det finnas plats på hyllan för nya leveranser imorgon bitti.