Hörselskadade Leif Lydin, som precis fyllt 71 år, är beroende av sin hörapparat för att kunna kommunicera med omvärlden. Hörapparaten går sönder lite då och då, men då har han känt sig trygg med att veta att han snabbt har kunnat få den lagad för en hundralapp på akutjouren på landstingets hörcentral i Uppsala. Men i och med att vårdval hörsel infördes 1 november, en vårdreform som innebär att den som behöver hörapparat själv kan välja mottagning, förändrades det.
– När jag ringde hörcentralen för att fråga om vårdvalet sa de att akutjouren hade stängt och att jag måste ringa och boka tid. Väntetiden skulle kunna bli upp till en vecka, säger han.
När Leif Lydin frågade hur han skulle boka tid per telefon i ett läge när hans hörapparat inte fungerar fick han svaret att han skulle be grannen om hjälp. Under telefonsamtalet blev han inte heller hänvisad till en annan akutjour, utan fick veta att om han gick till en annan mottagning skulle han få betala hela beloppet själv. Då gick luften ur honom.
– Jag blir panikslagen när jag tänker på det. De som har bestämt det här kan inte förstå hur svårt det är att leva en dag utan hörsel. Jag blir helt avskuren från omvärlden, säger Leif Lydin.
Enligt Agneta Nilsson Palm, enhetschef på landstingets hörcentral i Uppsala, har drop in-mottagningen tagits bort till förmån för tidsbokning. Orsaken är att hörcentralen i och med vårdvalet ska ge mer specialiserad vård, och därför minskar antalet patienter. Men det är inte meningen att man ska tvingas vänta i en vecka. Hon tycker inte heller att det är bra att be folk att gå in till grannen om de inte kan kommunicera via telefon.
– Det är klart att man inte ska behöva ta hjälp av grannen. Då kan han komma upp till oss så kan vi försöka hjälpa honom så gott vi kan. Vi får försöka vara flexibla, säger hon.
Enligt Miriam Eriksson (KD), ordförande i hälso- och sjukvårdsstyrelsen, ska det inte kosta mer om man väljer att byta mottagning.
– De mottagningar som nu är anslutna till vårdvalet har samma taxa. Det ingår i avtalet.
Till Leif Lydin ger hon rådet att helt sonika traska upp till närmaste mottagning.
– Jag tycker inte att man ska behöva krångla och prata med grannar. Man ska kunna få hjälp på närmaste mottagning som har öppet.
Efter intervjun med UNT hörde Agneta Nilsson Palm av sig och meddelade att de har förtydligat informationen om hur servicebesöken kan bokas.