Många framstående humorpersonligheter i Sverige har börjat sin karriär som spexare i Uppsala. Tage Danielsson, Mikael Tornving och Henrik Hjelt är några exempel på komiker som grundlagt sina färdigheter inom nationernas amatörteaterkultur. En humorskola för framtida kändisar alltså, men vad är det egentligen som kännetecknar ett spex?
– Ett begrepp som jag tycker sammanfattar bra är ”komikal”. Det är en rolig historia skriven efter ett historiskt tema. Inbakat i detta ligger livemusiknummer och omstarter som möjliggör publikinteraktion, säger Måns Rantzer, regissör i årets upplaga av den ideella föreningen Teknats spex, som sett till antalet besökare är Uppsalas största.
Han håller just nu på att repetera inför premiären på onsdag nästa vecka. Men, allt går inte att repetera. Omstartstraditionen som utgör en central del innebär att publiken när som helst kan kräva en ny variant av ett skämt, replik eller ett musiknummer. Visst tränar de improvisation, men det är aldrig lätt att förutspå publikens nycker.
– Jag har tvingats göra om en entré fyra gånger och det längsta spexet jag har varit med i varade i fyra timmar – men då var det i längsta laget, säger Måns Rantzer.
Omstartstraditionen gör publiken delaktig i händelseförloppet, men ställer samtidigt krav på ensemblen.
– Det kan vara lite utmanande för skådespelarna, speciellt om de har hållit på med teater tidigare. Samtidigt är det ju ett roligt inslag som gör varje föreställning unik, säger Amelie Lind, ordförande i Norrlands nations spexgrupp NoNSEns som kommer att hålla sitt årliga spex i helgen.
När teaterformen grundades i Uppsala i mitten på 1800-talet var det endast män som fick delta. I dag ser det, traditionerna till trots, annorlunda ut.
– Generellt tror jag nästan att det är fler tjejer som söker sig till spex och teater. Vi brukar heller inte sätta kön på rollerna när vi skriver manus – det är inte så viktigt, säger Amelie Lind.
På V-Dala nation har orkestern och baletten gått samman för ett spex som hålls i helgen. Här är det musiken och dansen som det fokuseras mest på, men de har också arbetat hårt på sitt manus.
– Det är viktigt att ha bredd i humorn, så att skämten passar alla. På den här typen av föreställningar kommer allt från femåriga syskonbarn till mormor och morfar, säger Jesper Lunning som varit med och författat manus.
Han sammanfattar spex som en lagom blandning av ”dratta på ändan”-humor och fyllevitsar, men anser samtidigt inte att man ska underskatta amatörteatern som konstform. Han har gått på flera föreställningar och menar att de faktiskt har kvaliteter som kan bräcka den inrepeterade teatern.
– Jag känner en större närhet till skådespelarna när jag går på spex än på en vanlig teater. I de spex som kör med omstarter blir ingen föreställning den andra lik och det blir mycket mer interaktivt än på vanlig teater, säger Jesper Lunning.