I maj avbröts den omtalade upphandlingen av bland annat reklamfinansierade väderskydd och offentliga toaletter mellan Uppsala kommun, Region Uppsala och reklamföretaget JCDecaux, som började haverera redan 2021.
Efter förvaltningsrättens dom att upphandlingen skulle göras om, överklagade Uppsala kommun till kammarrätten och sedan till Högsta förvaltningsdomstolen. Båda gångerna förlorade kommunen målet.
Oppositionspolitiker har som UNT berättat kritiserat kommunen hårt för hur de hanterade frågan om just busskurerna. Nu väljer Region Uppsala att själva investera i och äga väderskydden vid busshållplatserna.
Varför har regionen valt att inte fortsätta samarbetet med kommunen i den här frågan?
– Jag har inte fått känslan att det handlar om att man inte tycker att samarbetet har fungerat, utan det är egentligen smidigare att regionen har det samlat, säger Joel Gohari (S), andre vice ordförande i regionens trafik- och samhällsutvecklingsnämnd.
Vad gäller de offentliga toaletterna är de Uppsala kommuns ansvar.
– För att lösa frågan om offentliga toaletter så snabbt som möjligt började vi i slutet på förra året att upphandla offentliga toaletter separat, berättar Anna Axelsson, biträdande stadsbyggnadsdirektör på Uppsala kommun.
I början av juli var den upphandlingen klar, och i mitten på augusti ska kommunen träffa leverantören för att planera leveransen. De nya toaletterna ska vara på plats senast i januari nästa år, men Anna Axelsson hoppas att de ska få till det tidigare än så.
– Nu har vi en lösning, och vi vill ju få dem så snabbt som möjligt.
Till en början ska fem platser där kommunen i dag har tillfälliga toaletter ersättas med mer permanenta toalettbyggnader anslutna till vatten- och avloppsnätet, till exempel i Stadsträdgården. Men i upphandlingen finns det möjlighet till ytterligare fem.
– Beroende på om det fungerar bra och vi är nöjda på alla sätt med leverantören kan vi fortsätta utveckla, säger Anna Axelsson.
Uppsalaborna Eric Gustafsson och Aveline Winge tycker att fler offentliga toaletter behövs.
– I stan blir det ofta att köpa en dricka på någon restaurang för att kunna gå på toaletten. Det vore bra med fler toaletter där man bara kan gå in, säger Eric Gustafsson.
Hur mycket det kostar att få de nya toalettbyggnaderna på plats varierar mellan 1,3 och 1,5 miljoner kronor per byggnad. Därefter blir driftkostnaden mellan 80 000 och 190 000 kronor per år och byggnad beroende på hur mycket renhållning och underhåll som krävs.
Toaletterna finansieras genom gatu- och samhällsmiljönämndens driftbudget, vilket innebär att notan hamnar hos skattebetalarna.
Även väderskydden får skattebetalarna stå för, istället för reklamintäkter som tidigare tänkt.
Enligt en ny rapport från Region Uppsala behövs 57 väderskydd. Prislappen beräknar regionen bli ungefär 12,5 miljoner kronor, och ambitionen är att få upp cirka 40 väderskydd under hösten 2023.
På frågan om det blir reklamfinansierade busskurer i Uppsala framöver berättar Joel Gohari att det inte har tagits ställning till än.
– Vad jag tror är att regionen kommer vilja försöka hålla sig borta från reklamfinansiering. Man byter spår nu för att upphandlingsverktyget är svårt ibland, och i den här situationen har det varit väldigt svårt.