Bakgrunden är att Alliansen i Uppsala 2008 valde att upphandla undervisningen i SFI. Uppdraget lades ut på tre aktörer; Lernia, Hermods och kommunala Linné. Upphandlingens effekter har alltsedan dess debatterats flitigt, där kritiker bland annat pekat på att elevernas resultat sjunkit.
De tre aktörerna har tilldelats skilda uppgifter; Linné ska ta hand om ren språkundervisning, Lernia fokusera på att få ut elever i arbetslivet, och Hermods hjälpa de med akademisk bakgrund.
Bland SFI-eleverna på mötet i Utbildnings- och arbetsmarknadsnämnden var bilden splittrad. Missnöjet låg främst i att tvingas byta till ”kaoset på Lernia” när de nått tillräckliga språkkunskaper genom Linné. Många studenter på Lernia däremot var nöjda med både lärare och undervisning.
Lennart Frimodig från kunskapsbolaget Integra efterlyste en grundlig genomlysning av aktörerna:
– Det räcker inte att fråga om folk är nöjda! Nämnden måste visa resultat som kan användas för att utveckla verksamheten.
Mohamad Hassan (FP), nämndens ordförande, meddelade att en oberoende utvärdering pågår och kommer till sommaren. En politisk debatt om upphandlingens konsekvenser ville han undvika:
– Vi skiljer oss ideologiskt från oppositionen och har olika syn på detta. Men den politiska diskussionen lämnar vi åt nämndesammanträdena.
Andelen elever som klarat SFI:s slutprov har sjunkit något sedan 2007. Å andra sidan är Uppsala bland de bästa kommunerna i landet på att nå målen.
På frågan om varför verksamheten konkurrensutsattes från början var Mohamad Hassan fåordig, men lyfte fram att det fanns brister i den tidigare undervisningen, bland annat med långa kötider. Något kritikerna, flertalet mångåriga SFI-lärare, skakade på huvudet åt. Dagens brist på samordning är förödande, menade de.
Socialdemokraterna har varit mot upphandlingen från början, och efterfrågade åtgärder för framtiden:
– Segregationen inom SFI måste brytas där folk med olika kunskaper strävar åt olika håll. Det får inte heller finnas en övertro på att arbetslivet kan lösa språkproblemen – många invandrare hamnar i en separat arbetsmarknad där de inte pratar svenska, sade Ulrik Wärnsberg (S).
Mohamad Hassan tog åt sig av samordningskritiken och avslutade med frågor:
– Hur vill vi att SFI ser ut? Ska vi göra en ny upphandling? Jag har själv gått igenom hela processen, och för mig är individanpassning allra viktigast. Det var hela syftet med den här lösningen.
Upphandlad SFI kritiserades
Det saknas samordning av undervisningen i svenska för invandrare, SFI, och verksamheten har inte granskats ordentligt sedan den delades upp. Dessa var några av synpunkterna på torsdagens dialogmöte.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!