Arbetskraftsinvandrare och/eller personer som söker uppehållstillstånd har blivit utnyttjade i skandalen kring vårdföretaget Attendos hemtjänst i Uppsala. Det uppger en initierad källa till UNT.
Det ska ha gått till så att personerna anställts inom Attendos hemtjänst på villkor att de återbetalar en del av sin lön till Attendo-chefer. Ett villkor för att få stanna i Sverige är i vissa fall att personen har anställning och tjänar ett visst minimibelopp. Det finns farhågor om att hemtjänstpersonal inom Attendo på det här sättet hamnat i beroendeställning och blivit utnyttjad.
Att härvan kring Attendo rullades upp ska bero på att en av de utnyttjade Attendo-anställda slog larm i februari. Det ska då ha framkommit att totalt fyra anställda i företaget tvingats återbetala delar av sina löner.
I klippet: Det här har hänt i Attendohärvan
Det ska betonas att uppgifterna än så länge är osäkra. Äldrenämndens ordförande Eva Christiernin (S) bekräftar att kommunen fått in uppgifterna och att de överlämnats till polisen. Hon vill i övrigt inte kommentera saken.
Attendo skriver i en utredning att en anmälan har upprättats som hanteras av gränspolisen. Företaget uppger att arbetskraftsinvandrare och personer som söker uppehållstillstånd arbetar i det aktuella hemtjänstområdet i Gottsunda-Sunnersta.
Att fusk uppdagas i hemtjänstföretag i Uppsala har hänt förut men det har då rört sig om småbolag. Att oegentligheter av den här digniteten avslöjas i en stor koncern som Attendo är mer eller mindre unikt.
Eva Christiernin har mötts av många reaktioner sedan härvan kom i dagen förra veckan.
– Jag har fått uppemot 200 mejl och meddelanden med koppling till detta, säger hon.
Kommer ni att återkräva pengar som Attendo fått på felaktiga grunder?
– Ja, det förutsätter jag, säger Eva Christiernin.
Kommunen har gjort en egen utredning där personalen kunnat se i realtid hur fusket gått till. Utredarna har på plats observerat hur hemtjänstpersonal från Attendo gått hem till vårdtagare och registrerat sina besök med mobiltelefonen.
Utredarna har samtidigt varit uppkopplade till det datasystem som registrerar hemtjänstbesök och konstaterat att personalen utåt sett utfört en vårdinsats. Men i själva verket har inte personalen gått in till vårdtagaren utan bara lämnat platsen. En stund senare har personalen återvänt och registrerat att hembesöket avslutats.
Frågan är hur länge fusket pågått inom hemtjänstområdet. Enligt Johan Eikman vid vård- och omsorgsförvaltningen går det att belägga skenanställningar och systematiska oegentligheter sedan hösten 2021 men det kan röra sig om en längre period än så.
– Vi har indikationer på att felaktigheter pågått under ett år men det är ännu oklart, säger Johan Eikman.
Förra veckan hävde kommunen avtalet med Attendos hemtjänst. Därmed förlorar företaget ett kontrakt som är värt 90 miljoner kronor om året.
Det aktuella fallet är inte första gången Attendo anklagas av kommunen för att ha manipulerat hemtjänsttider. Här är flera ärenden från senare år där det enligt kommunen förekommit felaktigheter från Attendos sida:
* December 2021. Registreringar av ett stort antal hemtjänstbesök justerades i efterhand genom att tider och längd på besöken ändrades. Nästan uteslutande hade besökens tid justerats så att de blivit längre med följden att Attendo fick mer betalt.
För 517 timmar kunde företaget inte lämna någon förklaring till ändringarna. Attendo fick en varning och tvingades återbetala 223 000 kronor till kommunen.
* November 2020. Även vid denna granskning konstaterade kommunen att hemtjänstbesök har justerats i efterhand. För 42 timmar saknades förklaring till ändringarna. Återbetalning 18 000 kronor till kommunen.
* Mars och april 2020. Mindre brister i tidsrapporteringen. Återkrav 17 000 kronor.