UNT:s tryckeri bolagiseras
Den 1 januari bolagiseras UNT:s tryckeri och UNT Tryck bildas. Vd för bolaget blir Magnus Bergmark. En fråga företaget snart tar ställning till är investeringen i en ny tryckpress.
Magnus Bergmark blir vd för UNT Tryck.
Foto: Jörgen Hagelqvist
Vid årsskiftet bolagiseras tryckeriet och UNT Tryck bildas. Företaget får en egen vd och styrelse.
- Syftet med bolagiseringen är att renodla verksamheten, tydliggöra de ekonomiska och marknadsmässiga förutsättningarna och därmed skapa bättre underlag för långsiktiga strategiska bedömningar, säger Magnus Bergmark, som blir boalgets vd.
Bolagiseringen i sig innebär inte några personella förändringar. Det är orderläget på beställningstryck som avgör vilken bemanning som krävs. Den stora frågan UNT Tryck står inför är om man ska investera i en ny tryckpress. Det är ingalunda ett beslut som tas över en kafferast, utan måste föregås av en noggrann analys av tidningsbranschens utveckling.
- Vi vet i dag inte hur tidningsmarknaden ser ut om några år och att prognostisera utvecklingen är svårt. För några år sedan visste vi inte att gratistidningarna skulle växa så som de gjort. Om det finns kvar gratistidningar om några år vet vi inte, säger Magnus Bergmark.
Genom en långsiktig bearbetning av strategiska kunder har UNT:s tryckeri under det senaste året fått in allt fler offertförfrågningar och orderläget inför 2008 ser bra ut. Tryckeribranschen har genomgått en stor förändring den senaste tiden. Genom sammanslagningar av flera tryckerier har det bildats stora tryckerikoncerner och i dag finns färre men större tryckeribolag på marknaden. Bland de stora koncernerna återfinns bland andra V-TAB, Bold, Mittmedia Print och Pressgrannar.
- Konkurrensen om kunderna är hård och lönsamheten är bekymmersam, säger Magnus Bergmark.
Jämfört med de stora koncernerna vill UNT Tryck uppfattas som tryckeriet med ett personligt bemötande och engagemang utöver det vanliga och för att kunna bemöta viktiga kunders behov måste tryckeriet investera.
- Med en ny tryckpress uppnår vi högre produktionskapacitet avseende hastighet och fyrfärgs möjligheter, säger Magnus Bergmark.
De kunder han avser är så kallade primetime-kunder, det vill säga tidningar som trycks dagligen mellan 23.00 och 05.00. Dessa kunder genererar de i särklass bästa intäkterna.
UNT Tryck står alltså inför ett vägval. Ska man satsa eller avvakta? En ny tryckpress kostar mellan 150-200 miljoner kronor och en sådan investering kräver att UNT Tryck långsiktligt har en god beläggning.
FAKTA
UNT:s tryckeri
Cirka 40 personer arbetar på UNT:s tryckeri i dag. Tryckeripersonalen arbetar i tvåskift.
Omsättningen på tryckerisidan låg på cirka 120 miljoner kronor 2006.
Produktionen ligger på ca 2,2 miljoner tidningar per vecka. Under ett år använder tryckeriet cirka 12 000 ton papper och dagligen förbrukas 33,3 ton papper.
Varje dag levereras 50 rullar papper till tidningen. Papperet kommer främst från Holmen Paper, Stora Enso och SCA.
Styrelseordförande för UNT Tryck blir Dan Lannerö
UNT:s tryckeri
Cirka 40 personer arbetar på UNT:s tryckeri i dag. Tryckeripersonalen arbetar i tvåskift.
Omsättningen på tryckerisidan låg på cirka 120 miljoner kronor 2006.
Produktionen ligger på ca 2,2 miljoner tidningar per vecka. Under ett år använder tryckeriet cirka 12 000 ton papper och dagligen förbrukas 33,3 ton papper.
Varje dag levereras 50 rullar papper till tidningen. Papperet kommer främst från Holmen Paper, Stora Enso och SCA.
Styrelseordförande för UNT Tryck blir Dan Lannerö
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!