Videon är inte längre tillgänglig
Många besökare, vissa med den första inhandlade julklappen under armen, ville tycka till om UNT:s nya form och innehållet överlag, när delar av redaktionen fanns på plats i Gränby centrum.
– Det behövs förnyelse då och då och jag gillar att det blivit mer färg i tidningen nu. Det är mer lättöverskådligt. Men sporten flyttar fortfarande runt en del vilket är mindre bra, tycker Ingela Marklund, som brukar läsa UNT.
Bredvid henne, på knä lutad över ett litet bord, sitter dottern Liv Marklund, 4 år, som antagit utmaningen att rita en kompis till Kajan. Storasyster Sofia Marklund, 8 år, har läst UNT i skolan den här veckan, berättar hon.
– Den är lättläst, säger hon, samtidigt som hon stoppar en klubba i munnen.
Michaela Wiesseng, med Sigrid i barnvagn, tycker att tidningen blivit snyggare nu – även om hon föredrar att läsa nyheterna på nätet. Joakim och Ewa Westin är överens om att tidningen ser bättre ut. Mer färg och liv nu, summerar de.
– Men ni kunde vara billigare, tycker Joakim Westin.
Besökarna i köpcentret kunde också prova på att läsa nyheter i 24 UNT. Maud Svensson, UNT-prenumerant sedan 60-talet, ställde sig framför tv-kameran efter lite påtryckningar från åttioårige sambon Bengt-Åke Utgrund.
– Man blir lite överrumplad. Vem hade kunnat tro att jag skulle göra något sådan här, säger Maud Svensson, innan hon börjar läsa den rullande nyhetstexten framför sig.
Både hon och sambon är nöjda med tidningens nya utseende, och tycker innehållet har bra blandning av lokala och internationella nyheter. Däremot vill Bengt-Åke Utgrund att det skrivs mer om segelbåtar och Maud Svensson saknar Janne Lundquist teckningar.
– Tidningen är för tunn också, tillägger Bengt-Åke Utgrund.
Chefredaktör Hanna Stjärne, som står bredvid en roll-up med texten ”Sveriges bästa läsare”, tycker det är spännande att höra vad besökarna tycker och tänker om tidningen. Både ris och ros har delats ut, säger hon.
– Några är glada över att sporten flyttar tillbaka till b-delen. En vill läsa mer om motorsport. Vi har 130 000 läsare varje dag och vi försöker göra en tidning som är spännande och intressant för så många som möjligt, säger hon.
Det är inte bara papperstidningen som har ny form. Om några veckor, avslöjar Hanna Stjärne, förändras UNT:s mobilsajt.
– Den ska bli lättare att använda. Det blir mer innehåll, fler funktioner och möjlighet att se tv-klipp, säger hon.
Även unt.se väntas få ny kostym till årsskiftet. Arbetsgången kan följas här.