Förra året delades priset för första gången ut till Stockholms stadsmissions IT-chef Mona Ekesryd. I år har en jury bestående av representanter från Personal och chefs projektledning, kommunikationsbyrån Salgado och konsultbolaget Knowit utsett Charlotta Friborg; chefredaktör, vd och ansvarig utgivare på UNT till Årets digitala ledare.
Hur känns det?
– Det är otroligt hedrande och roligt. Det här priset är framför allt ett pris till hela UNT för vår digitala närvaro och vår kontinuerliga lansering av nya innovationer och nya sätt att journalistiskt berätta med de digitala möjligheterna. Det här är verkligen ett arbete som hela UNT deltar i.
I juryns nominering står det att du föregår med gott exempel i din egen närvaro i och nyfikenhet på alla de sociala kanalerna. Var kommer den här nyfikenheten från?
– Jag är humanist i botten, en humanist som älskar ny teknik. Jag älskar att klura ut hur nya saker fungerar och nätet är ju själva sinnebilden för innovation. Det är bara att gå ut och testa.
Kan du berätta lite om UNT:s digitaliseringsprocess?
– Under året som gått har vi kraftigt ökat vår uppdateringsfrekvens på unt.se och på mobilsajten. Vi har lanserat en näringslivssajt, uppgang.se. Vi jobbar kontinuerligt med att utveckla innehållet på uppsalavimmel.se. Sedan har vi kraftigt ökat vår närvaro i sociala medier och på så sätt kommit i mer interaktion med läsarna. Sedan nyår finns vi på Snapchat, en kanal som kanske vänder sig till en yngre åldersgrupp än UNT:s vanliga läsare. Där kan vi komma i kontakt med andra som är svåra att nå ut till.