UNT:s chefredaktör är Årets digitala ledare

UNT:s chefredaktör Charlotta Friborg har utsetts till Årets digitala ledare vid konferensen Personal och chef 2016.

Foto:

Uppsala2016-02-24 10:45

Förra året delades priset för första gången ut till Stockholms stadsmissions IT-chef Mona Ekesryd. I år har en jury bestående av representanter från Personal och chefs projektledning, kommunikationsbyrån Salgado och konsultbolaget Knowit utsett Charlotta Friborg; chefredaktör, vd och ansvarig utgivare på UNT till Årets digitala ledare.

Hur känns det?

– Det är otroligt hedrande och roligt. Det här priset är framför allt ett pris till hela UNT för vår digitala närvaro och vår kontinuerliga lansering av nya innovationer och nya sätt att journalistiskt berätta med de digitala möjligheterna. Det här är verkligen ett arbete som hela UNT deltar i.

I juryns nominering står det att du föregår med gott exempel i din egen närvaro i och nyfikenhet på alla de sociala kanalerna. Var kommer den här nyfikenheten från?

– Jag är humanist i botten, en humanist som älskar ny teknik. Jag älskar att klura ut hur nya saker fungerar och nätet är ju själva sinnebilden för innovation. Det är bara att gå ut och testa.

Kan du berätta lite om UNT:s digitaliseringsprocess?

– Under året som gått har vi kraftigt ökat vår uppdateringsfrekvens på unt.se och på mobilsajten. Vi har lanserat en näringslivssajt, uppgang.se. Vi jobbar kontinuerligt med att utveckla innehållet på uppsalavimmel.se. Sedan har vi kraftigt ökat vår närvaro i sociala medier och på så sätt kommit i mer interaktion med läsarna. Sedan nyår finns vi på Snapchat, en kanal som kanske vänder sig till en yngre åldersgrupp än UNT:s vanliga läsare. Där kan vi komma i kontakt med andra som är svåra att nå ut till.

Juryns motivering

Charlotta Friborg tillträdde som VD, chefredaktör och ansvarig utgivare på Mediehuset UNT för drygt ett år sedan. Som högste chef för en dagstidning med starkt lokalt varumärke och lång tradition har Charlotta visat att hon både besitter den kunskap, förståelse och förmåga som krävs att ta UNT vidare i den digitaliseringsprocess som pågått de senaste åren. Charlotta gör detta genom att tydligt visa riktningen för organisationen och föregå med gott exempel i sin egen närvaro i och nyfikenhet på alla de sociala digitala kanalerna.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!