UNT trycker upp vinsten
Tryckeriet pressade upp vinsten för UNT-koncernen under 2004. Trots sjunkande annonsintäkter ökade vinsten före skatt med nära 170 procent till drygt 47 miljoner kronor.
— Det är ett väldigt glädjande resultat. Vi har haft en gynnsam kostnadsutveckling och framgångar på tryckerisidan, säger UNT:s vd Dan Lannerö.
Något sämre ser det ut för annonserna, som är koncernens största intäktskälla. Annonsintäkterna föll med fyra procent jämfört med år 2003 och landade på 192 miljoner kronor. Särskilt bostads- och platsannonseringen minskar kraftigt.
— Vi har märkt av en tilltagande konkurrens. Men efter övergången till tabloid har annonsvolymerna överträffat förväntningarna, säger Dan Lannerö.
Hans förhoppning är att även upplagan ska börja växa igen efter formatbytet. Under 2004 minskade upplagan med 800 exemplar till 60 900. Men Dan Lannerö är optimistisk inför 2005.
— Jag ser mer positivt på läget nu än för bara en månad sedan. Vi kan få en svacka i resultatet 2005. Men jag tror att vi är på väg mot en tillväxt igen på intäktssidan.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!