– Det finns mycket pengar att hämta inom digitalt, säger Daniel Fixelius, marknads- och försäljningschef på UNT sedan tre månader.
Hur vet du att det finns mycket pengar där?
– Det är jag helt hundra på. Vi har 176 000 unika besökare i veckan på UNT.se och 50 000 i mobilen. Vi kan tydligare lyfta fram och kapitalisera bättre på det i de kanalerna.
Ett nytt affärsområde med namnet ”digitalt” inrättas, med en ny säljchef. Dessutom ska en säljchef anställas till affärsområdet ”rörlig bild” och en till ”innesälj”, samt två säljare.
Framför sig ser Daniel Fixelius även andra digitala intäktsområden som UNT ännu inte har utforskat, exempelvis sökmarknaden.
Men papperet då, siffror visar ju att tidningen håller uppe antalet läsare bra?
– Det finns ingen motsättning i det här. Vi ska fortsätta att satsa på tidningen. Men om det finns lokala intäkter digitalt, varför ska vi inte försöka ta dem också?
Daniel Fixelius räknar med att de nytillsatta tjänsterna börjar gälla tidigt i höst.