UNT satsar på gratistidning
På måndag får Uppsalaborna en ny gratistidning. Trots lågkonjunktur och besparingar väljer Upsala Nya Tidning att satsa.
Fr v UNT:s chefredaktör Lars Nilsson, formchefen Lars Andersson och redaktören Jens Pettersson tar sig en titt i första numret av 18 minuter.
Foto: Staffan Claesson
Tidningskonkurrensen i Uppsala hårdnar när Upsala Nya Tidning nu lanserar sin nya satsning - en gratistidning. Tidningen, som heter 18 minuter, blir en femdagarstidning med både lokala, inrikes- och utrikesnyheter. På så sätt vill man stärka UNT-koncernens ställning totalt sett.
- Vi sticker inte under stol med att vi tror att det är nödvändigt med en offensiv satsning i den tid vi befinner oss i. Det är en väldigt bekymmersam period just nu för många medier, säger Dan Lannerö, vd för UNT.
Att satsningen kommer nu, mitt i en lågkonjunktur, ser inte Dan Lannerö som något problem. Kan man få till en hållbar produkt i lågkonjunktur finns det större chans att det fungerar även i högkonjunktur, menar han.
- Det är en större risk att starta något i högkonjunktur. Vi tror att det här är rätt tillfälle, när många andra är tveksamma.
På måndag morgon kommer cirka 20 000 exemplar av 18 minuter att finnas i tidningsställ runt om i Uppsala, på Upplands Lokaltrafiks bussar och Upptåget.
- Vi är oerhört glada över det här samarbetet. Det är en milstolpe att kunna förena nytta med nöje och få ut information till våra kunder. Fördelen är ju att det är en lokalt förankrad tidning, säger Angelique Blix, som är marknadschef på UL.
Spridningsområdet är viktigt.
- Det viktiga för våra annonsörer är att det är rätt- och tillräckligt stor räckvidd. Vi kommer kunna erbjuda våra annonsörer paketpris på 18 minuter och UNT. Det kommer att stärka vår konkurrenskraft på annonsmarknaden, säger Dan Lannerö.
Att den nya gratistidningen skulle konkurrera ut UNT och göra att tidningen förlorar prenumeranter är ingenting han oroar sig för.
- UNT är större och mer etablerad. Jag känner ingen oro inför det.
Andra tidningar som har gjort liknande satsningar har inte märkt av den effekten, menar han. Man har olika målgrupper. Med den nya gratistidningen vill man nå en yngre målgrupp.
- 18 minuter ska framför allt läsas av 15-40 åringar som inte läser UNT. Vi vill nå yngre läsare i Uppsala, sen är vi så klart glada om äldre läser den också, säger Jens Petterson, redaktör för 18 minuter.
Tilltalet kommer också att vara annorlunda.
- Det kommer att vara kortare texter, större bilder, större rubriker och ett kraftfullare tilltal. Vi kommer inte att vara rädda att använda ett ungt språk. Tidningen ska vara lätt att läsa, lätt att förstå - utan att det för den skull blir banalt och tramsigt, säger Jens Petterson.
Tillsammans med två journalister kommer han att producera tidningens lokala sidor i Uppsala. Resten av materialet görs i Stockholm av nyhetsbyrån TT Spektra, som man har inlett ett unikt samarbete med. Det är första gången som TT spektra samarbetar med en regional gratistidning på det här sättet.
FAKTA
Andra lokaltidningar som startat gratistidningar
Tidningen Extra Östergötland startades 2004 och var den första lokala gratistidningen i Sverige. Tidningen kommer ut fem dagar i veckan och ingår i koncernen Norrköpings Tidningars Media AB. Tidningarna distribueras i lokaltrafiken och i tidningsställ.
Gratistidningen City Helsingborg, som tidigare hette Xtra Helsingborg, utkommer fem dagar i veckan och startades av Helsingborgs Dagblad 2007. Tidningen finns i 170 olika tidningsställ runt om i staden.
Andra lokaltidningar som startat gratistidningar
Tidningen Extra Östergötland startades 2004 och var den första lokala gratistidningen i Sverige. Tidningen kommer ut fem dagar i veckan och ingår i koncernen Norrköpings Tidningars Media AB. Tidningarna distribueras i lokaltrafiken och i tidningsställ.
Gratistidningen City Helsingborg, som tidigare hette Xtra Helsingborg, utkommer fem dagar i veckan och startades av Helsingborgs Dagblad 2007. Tidningen finns i 170 olika tidningsställ runt om i staden.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!