UNT når fler läsare än någonsin

UNT ökar sin räckvidd – igen – och når nu fler läsare än någonsin tidigare, enligt en ny undersökning.
– Ytterst är det här ett kvitto på betydelsen av lokal journalistik, säger Johanna Odlander, UNT:s chefredaktör och vd.

UNT:s dagliga räckvidd har ökat kraftigt de senaste två åren. En vanlig dag tar 172 000 personer del av UNT:s journalistik.

UNT:s dagliga räckvidd har ökat kraftigt de senaste två åren. En vanlig dag tar 172 000 personer del av UNT:s journalistik.

Foto: UNT/Montage

Uppsala2025-03-18 16:52

Du som läser det här är långt ifrån ensam. 

En genomsnittlig dag tar 172 000 personer del av journalistik från Upsala Nya Tidning. Det är ökning med 18 procent jämfört med året innan, visar färska siffror från rapporten Orvesto Konsument som görs av undersökningsföretaget Kantar Media. Rapporten bygger på en undersökning där företaget mäter räckvidden hos svenska medier, alltså hur många personer som tar del av innehållet.

– Ytterst är det här ett kvitto på betydelsen av lokal journalistik och det jobb UNT:s redaktion gör varje dag för att skildra och granska det som händer i Uppsala och Uppland, säger chefredaktör Johanna Odlander.

undefined
Johanna Odlander är chefredaktör, vd och ansvarig utgivare för Upsala Nya Tidning.

Den digitala omställningen går i rekordfart. De senaste två åren har UNT i princip fördubblat den digitala dagsräckvidden, från 64 000 läsare per dag år 2022 till 124 000 läsare per dag i fjol.

– Vi har vuxit mycket digitalt de senaste åren, det är roligt att se att den utvecklingen fortsätter att hålla i sig och att fler hittar till sajten men också till e-tidningen, säger Johanna Odlander.

I den senaste mätningen ökar UNT:s räckvidd även för pappers- och e-tidning, samtidigt som pappersupplagan minskar något. Anledningen till det är att fler än tidigare tar del av UNT:s e-tidning, som är papperstidningen i digital form.

undefined
UNT:s digitala räckvidd har nära fördubblats på två år.
undefined
UNT:s dagliga räckvidd har ökat kraftigt de senaste två åren. En vanlig dag tar 172 000 personer del av UNT:s journalistik.

Rickard Mäkitalo, försäljningschef på UNT, säger att räckvidden är en viktig pusselbit för att kunderna ska få effekt av sin kommunikation och marknadsföring.

– Detta är ett fortsatt styrkebevis på att UNT har en stark räckvidd. Och stark lokal räckvidd är viktigt. Men räckvidd är också en viktig pusselbit bland flera där kontaktkvalitet är den andra. Vår yttersta styrka är vår kvalitet i kontakt med läsaren, som genom skräddarsydda medielösningar ger kunderna maximal effekt på sin medieinvestering, säger Rickard Mäkitalo.

Att det går bra för UNT just nu märks även när det kommer till den senaste tidens många prisnomineringar. UNT är i år nominerade till priset Årets dagstidning. I motiveringen nämns bland annat den kraftigt ökade räckvidden, ökat engagemang och en "imponerande lönsamhet".

undefined
UNT:s Niklas Skeri och Elin Sandow är nominverade till priset Guldspaden för granskningen "Våldtäkterna i hemtjänsten".

UNT:s granskning av våldtäkter inom hemtjänsten har nominerats till Guldspaden och bilden på 84-åriga Elsa som berättade om hur hon utsatts för en våldtäkt av en hemtjänstanställd vann nyligen pris för årets porträttbild på Årets bild-galan.

undefined
84-åriga Elsa berättade i UNT om att hon blivit våldtagen av en anställd inom Uppsalas hemtjänst. Bilden fick nyligen pris.
Kraftig ökning

UNT:s dagliga räckvidd 2024, siffror för 2023 inom parentes:

Print: 95 000 (92 000)

Digitalt: 124 000 (91 000)

Totalt: 172 000 (146 000)

Undersökningen genomfördes digitalt under perioden 1 januari – 31 december och totalt deltog
42 479 personer i mätningen. En tidnings totala räckvidd visar hur många människor man når i de egna kanalerna, det vill säga både på sajten och papperstidningen. I begreppet "print" ingår även e-tidningen. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!