UNT köper ännu ett annonsblad

Vid årsskiftet köper UNT via ett av sina dotterbolag ytterligare ett annonsblad i norra Uppland, Impuls, tidigare ägt av Formab.

Uppsala2007-12-12 00:01
Målsättningen är att så småningom kunna erbjuda hushållen i bland annat Tierp och Älvkarleby en gratistidning en gång i veckan med visst redaktionellt material.
I april i år köpte UNT Annonsbladet Norra Uppland som funnits i 50 år. Nu går man alltså vidare och köper upp konkurrerande Impuls som existerat i ett och ett halvt år.

- På sikt kommer UNT att behöva fler ben att stå på än den prenumererade morgontidningen. Vi har en gratistidning i de södra delarna av spridningsområdet i form av Sigtunabygden, säger Henrik Ahl som är styrelseordförande i Annonsbladet Norra Uppland AB, ett dotterbolag till UNT sedan i våras.
- Och vi märker att ju längre bort ifrån Uppsala vi kommer desto större problem har vi med räckvidden. Vi är helt enkelt inte ett tillräckligt bra alternativ för de lokala annonsörerna.

På Annonsbladet Norra Uppland arbetar tre personer som i dagsläget sitter i Älvkarleby. På Impuls finns två heltidstjänster stationerade i egen lokal i Tierp. Det blir nu sammanlagt fem personer som flyttar in i UNT:s lokalredaktion i Tierp i mars månad.
Till att börja med kommer produkten att fortsätta vara ett annonsblad.
- Men vi har en idé om att på sikt göra en lokal tidning med mer redaktionellt material än i dag i takt med att marknaden är beredd att betala för det, berättar Henrik Ahl.

Vad betyder detta för UNT lokalt i norra Uppland som du ser det?
- Framför allt får vi en mycket bättre plattform att stå på lokalt. Läsarna får både morgontidningens aspekt på det lokala men vi får också en möjlighet att utveckla det lokala i den här gratistidningen.
Sammanlagt rör det sig om en upplaga på 24 000 exemplar och den nya produkten kommer att nå läsarna i Tierp, Älvkarleby, Furuvik, Hedesunda, Östervåla och Österbybruk en gång i veckan.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!