UNT kan bli årets dagstidning

Upsala Nya Tidning har trippelnominerats till priset Årets dagstidning 2009.- Ett fantastiskt erkännande från branschen, säger chefredaktör Lars Nilsson.

Foto:

Uppsala2009-09-17 12:58
"Tidningen som möter branschens svartaste år med neddragningar och sparkrav samtidigt som den satsar offensivt på nya bilagor och läsare. UNT:s kraftsamling är en uppvisning i konsten att gasa och bromsa samtidigt."

Så lyder motiveringen till UNT:s fördel inför "Årets dagstidning 2009 - helhetspriset" som för femte gången delas ut av tidningen Medievärlden. Beskedet togs emot med glädje och tårta på redaktionen.
- Jätteroligt. Det visar att det vi åstadkommit under året har tilltalat juryn, säger Lars Nilsson, chefredaktör på UNT.
Förutom till det nyss nämnda helhetspriset har UNT även nominerats i klasserna Årets annonsorganisation och Årets annonskampanj.
- Fantastiskt. Där har juryn har tagit fast på vårt jobb med att arbeta i olika kanaler, säger UNT: s vd Dan Lannerö.

Om helhetspriset i Årets dagstidning 2009 tävlar UNT mot Sydsvenskan och tidningen City i Malmö och Lund. Priset, som delas ut till tidningsföretag som visat på nytänkande, mod och kraft i förändrings- och utvecklingsarbete, är välkänt och prestigefyllt. Sexton insatta jurymedlemmar från branschen har plockat ut kandidaterna.
- Det finns inget liknande pris. Det är väldigt välmotiverat och det finns ett stort intresse för det här från alla i branschen, säger Anders Ahlberg, chefredaktör på Medievärlden.

UNT kan konsten att gasa och bromsa samtidigt, enligt motiveringen. Relanseringen av tidningen City och en utveckling av form och innehåll på både tidning och nät är bra exempel på hur UNT gasat i en sviktande konjunktur. Mest påtaglig är dock kanske den helt nya gratistidningen 18 minuter som dök upp i våras. En oväntad satsning i en tid när andra gratistidningar går på knäna. Men utrymme finns, enligt Lars Nilsson. Uppsalamarknaden är stor och åtskilliga har inte tillgång till en prenumererad tidning. Många är unga och det finns det finns en stor andel pendlare.
- Det gjorde att vi vågade. Redaktionellt har tidningen fungerat som tänkt, även om annonsmarknaden är kärv, säger Lars Nilsson.

Bromsen i sammanhanget blir ekonomin. UNT har under året drabbats av flera sparpaket och minskad personalstyrka. Efter årsskiftet går UNT in i NTM-koncernen med bland annat Norrköpings Tidningar. Ett nödvändigt steg för att ha råd med att fortsätta utveckla tidningen i framtiden, anser Lars Nilsson som dock vill trycka på att kärnverksamheten kommer vara densamma - lokala nyheter för Uppsalabor och upplänningar. Kanske än mer i bildform, avslöjar han.
- Förmodligen blir det en satsning på lokal-tv, liknande de som redan finns i Norrköping och Luleå, säger Lars Nilsson.
Om det är "Årets dagstidning 2009" som genomför de förändringarna får vi veta om några veckor. Vinnaren avslöjas 1 oktober under Tidningsutgivarnas branschdagar.
FAKTA
Årets Dagstidning arrangeras av Medievärlden och är branschens stora pris som delas ut i nio klasser. UNT är nominerade till helhetspriset där tidningens alla delar räknas in, samt till årets annonsorganisation och annonskampanj.

1) Årets Dagstidning - helhetspriset
2) Årets Dagstidning Digitala Medier
3) Årets Redaktion
4) Årets Annonsorganisation
5) Årets Säljare
6) Årets Distributör
7) Årets Marknadsinsats
8) Årets Annonskampanj
9) Årets Tryckeri
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om