UNT en av de mest jämställda nyhetssajterna

Systemvetaren Olga Stern lanserade förra veckan ett verktyg som mäter förekomsten av kvinnor och män på nyhetssajter. Resultaten visar att UNT ligger i framkant.

Foto: Mattias Malmer

Uppsala2015-08-18 14:50

Olga Stern lanserade i förra veckan tjänsten Genews som mäter hur ofta män och kvinnor förekommer i artiklar på nyhetssajter. Enligt de senaste siffrorna handlar 67 procent av artiklarna om män och 33 procent om kvinnor.

Idén till tjänsten fick hon när hon var på ett hackathon, då träffades utvecklare för komma på idéer och arbeta med dem under ett dygn.

– Då kom jag på att det var intressant att titta på könsfördelningen i media, säger Olga Stern.

Hon gjorde då en liten undersökning som baserades på tjugo artiklar i en stor dagstidning. Endast 13 procent kvinnor förekom i artiklarna, resterande var män.

– Jag började gräva mer och såg att siffran för kvinnor låg på 30 procent, säger hon.

En siffra som legat relativt stadigt ända sedan hon började genomföra mätningarna för ett par veckor sedan. Tillsammans med Sofia Persson och Annika Hövik har hon utvecklat tjänsten.

– Det tog sex veckor att bygga upp, säger hon. Jag lade hela min semester på att bygga upp det.

Att det skulle kunna förekomma färre kvinnor i media var något som Olga Stern anade redan innan arbetet började, men att skillnaden skulle vara så stor som den visade sig, det trodde hon inte.

– Jag trodde att det kanske skulle vara 45 procent kvinnor, säger hon.

I skrivande stund är UNT tillsammans med Göteborgsposten och Expressen en av de tidningar som ligger bäst till i representationen av män och kvinnor i artiklarna på webben.

– Ni ligger ganska högt och brukar ligga högre än genomsnittet, säger Olga Stern.

Än så länge görs mätningarna på 17 av landets största tidningars nyhetssajter och några tidningar som Olga Stern själv är intresserad av att se hur de ligger till när det kommer till jämställdhet bland de som får komma till tals i artiklarna.

Artiklarna analyseras automatiskt via tjänsten som söker efter namn som sedan könsbestäms och efter som ord som han, hon, syster, pappa, man, tjej och kille. Därefter får man fram statistik på hur förekomsten av män och kvinnor ser ut i de analyserade medierna, något som kontinuerligt uppdateras på hemsidan.

Olga Stern har två mål med tjänsten. Det ena är att visa allmänheten reell statistik när det kommer till hur könsrepresentationen ser ut i media.

– Man pratar ofta om jämställdhet, säger hon. Men diskussionerna baseras ofta på tyckande och inte faktiska siffror.

Det andra målet är att tidningar ska kunna prenumerera på tjänsten och använda de framtagna siffrorna för att arbeta med jämställdhetsfrågor.

– Det kan vara så enkelt som att helt enkelt värva en annan kandidat för en intervju, säger Olga Stern.

Vad hoppas du att tjänsten ska leda till?

– Det vore schysst om alla fick komma till tals på samma premisser, säger hon.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!