UNT blev Årets dagstidning

Landets bästa dagstidning görs i Uppsala. Upsala Nya Tidning utsågs på onsdagskvällen i tuff konkurrens till Årets dagstidning vid en gala i Stockholm.
– Det känns fantastiskt! Vi är så glada och stolta, säger tidningens vd och chefredaktör Johanna Odlander.

UNT:s medarbetare på plats på Berns i Stockholm där priset för årets dagstidning delades ut.

UNT:s medarbetare på plats på Berns i Stockholm där priset för årets dagstidning delades ut.

Foto: Sven Lindwall/TU

Uppsala2025-03-26 22:22

I anrika Berns salong kom på onsdagen ett nytt kvitto på att UNT levererar bra journalistik. Den prestigefyllda utmärkelsen och helhetspriset Årets dagstidning gick till Upsala Nya Tidning.

Johanna Odlander, vd, chefredaktör och ansvarig utgivare, är både glad och stolt.

– Det ligger mycket hårt jobb bakom den här utmärkelsen så det känns fint att vårt arbete uppmärksammas, säger hon.

Hon betonar att det är ett stort förändringsarbete som gjorts på tidningen under flera år som nu ger utdelning.

– Om man ska se vad som hänt under just det gångna året skulle jag säga att vi lyft oss inom primärt tre områden: händelsebevakning, granskningar och hur vi berättar bäst digitalt. Vi är också en av få lokaltidningar som satsar på kulturjournalistik. Allt detta har gjort att vi når många fler människor både via vår nyhetsajt, vår e-tidning och genom sociala medier. UNT är också ett välskött bolag rent ekonomiskt och det möjliggör satsningar på journalistiken.

Motiveringen för vinsten lyder:

"De började jobba på ett nytt sätt, rev ner silos, prövade nya digitala strategier, gick med stark vinst, producerade massor av bra journalistik och fick hela Sverige att börja prata om Elsa."

Vad blir nästa steg för att göra UNT ännu bättre?

– I takt med att vi gör mer granskande journalistik får vi glädjande nog fler tips från läsare om frågor vi bör granska. Det bäddar för fler granskningar kommande år. Vi kommer också vässa oss inom video och bild vilket är viktigt för att nå ut till yngre läsare. Och så hoppas vi kunna lansera en mer modern nyhetsapp.

UNT:s journalistik har fått mycket uppmärksamhet den senaste tiden. UNT:s granskning av våldtäkter inom hemtjänsten har nominerats till Guldspaden och bilden på 84-åriga Elsa som berättade om hur hon utsatts för en våldtäkt av en hemtjänstanställd vann nyligen pris för årets porträttbild på Årets bild-galan. Bilden togs av Adam Wrafter.

Nyligen presenterades även statistik som visar att fler än någonsin tar del av UNT:s texter, bilder och rörliga material. En genomsnittlig dag nås 172 000 läsare, en ökning med 18 procent. Och det är digitalt, via unt.se och e-tidningen som UNT växer. Sedan 2022 har UNT i princip fördubblat den digitala dagsräckvidden, från 64 000 läsare per dag år 2022 till 124 000 läsare per dag i fjol.

Bakom tävlingen Årets dagstidning står branschorganisationen Tidningsutgivarna.

undefined
UNT:s säljteam blev prisvinnare på NTM-medias gala i Norrköping. Mia Lindh, Mattias Lejonklou, Krister Monie, Pelle Berger, Rickard Mäkitalo, Viktoria Bellqvist och Ann-Catherine Mattsson. I gruppen ingår även Diana Rudka.

Det var inte bara på galan i Stockholm som UNT fick anledning att jubla. Samtidigt var säljteamet på NTM-medias egen koncerngala i Norrköping och hämtade hem de tyngsta priserna. UNT:s annonssäljare utsågs till Årets säljteam och Mia Lindh tog hem priset som Årets säljare.

undefined
Mia Lind blev Årets säljare vid NTM-medias gala i Norrköping.

– Jättekul och verkligen hedrande. Det är ju det finaste priset man kan få, säger Mia Lindh.

Hon var nominerad till samma pris även förra året, men i år gick hon hela vägen.

Rickard Mäkitalo, säljchef i Uppsala, är glad och stolt:

– Vi befinner oss på en riktig tillväxtresa. Uppsalamarknaden är stor och vänder sig i allt större omfattning till oss för sina affärer, säger han.

Prisregn över UNT

Juryns motivering till UNT:s vinst löd:

"De började jobba på ett nytt sätt, rev ner silos, prövade nya digitala strategier, gick med stark vinst, producerade massor av bra journalistik och fick hela Sverige att börja prata om Elsa."

I kategorin årets dagstidning var även Borås Tidning och Dagens industri nominerade.

Juryns motivering till UNT:s pris för Årets säljteam vid NTM-medias gala:

"De är ett sammansvetsat team med ny chef som verkligen visat att det går att öka i motvind och nu levererar fantastiska resultat. Ett team som stöttar, inspirerar och hjälper varandra mot årets framgångar."

Juryns motivering till Mia Lindhs pris för Årets säljare vid NTM-medias gala:

"Hon är en driven vinnarsjäl med en obrytbar vilja! En Hälsingestinta med rock’n’roll i själen som kombinerar envishet, fokus och laganda för att överträffa mål och driva tillväxt. Med en total tillväxt på 8 procent och digital tillväxt på 62 procent visar hon att passion, planering och empati skapar framgång – en inspiration för alla!"

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!