– Det här blir ett lätt sätt att via mobilen hålla sig uppdaterad i nyhetsvärlden, säger Charlotta Friborg, vd och chefredaktör för Upsala Nya Tidning.
Det man framför allt får med den nya appen är möjligheten att få en påminnelse med ljudsignal vid större nyheter. Det kan röra sig både om större händelser i vår omvärld och större egna nyheter som publiceras i någon av UNT:s kanaler. I den nya appen finns också bättre möjligheter att direkt dela artiklar via e-post eller sociala medier.
I ett första skede är det främst det som publiceras på mobilsajten som man också ser i unt-appen. Vill man läsa de artiklar som är unika för pappersversionen av UNT kan man via appen logga in och få tillgång till e-tidningen. Än så länge kan det gränssnittet vara svårläst i mobilen, men en möjlig framtida utveckling av appen är att förbättra läsvyn för e-tidningens artiklar.
– Vi ska sätta oss ner och prioritera bland de idéer och förslag till förbättringar som finns inför kommande versioner, säger Björn Lövenlid, affärsutvecklare på NTM-koncernen, där UNT ingår.
Affärsmässigt är den snabba ökningen av tidningsläsning i mobilen också en utmaning. Annonser är en viktig del av finansieringen för tidningarna. Och när skärmen blir mindre minskar också annonsutrymmet.
– Hela det nya medielandskapet är en enorm utmaning varje dag. Det är få saker vi har så nära oss som mobilen, och här finns affärsmässigt också stora möjligheter, säger Charlotta Friborg.