Plötsligt råder rena rama karnevalsstämningen utanför UNT på Dragarbrunnstorg. Ackompanjerade av trummor skanderar 150 ungdomar:
– Roligaste!
– Sommarjobbet!
Två killar, Nikita Zabzine och Gustaf Tysk, kliver fram och berättar att de har kick-off-vecka och att deras handledare sa att de hade en timme på sig att gå ner på stan och marknadsföra Roligaste sommarjobbet.
Uppsala kommun är en av många kommuner som deltar i programmet som pågår under fyra veckor och går ut på att driva ett företag och tjäna in sin egen lön. Det vänder sig till ungdomar i årskurs 1 och 2 på gymnasiet. De får ett startkapital på 2 000 kronor och förväntas jobba 40 timmar i veckan i fyra veckor.
Nikita Zabzines affärsidé är att utveckla turistverksamheten i Uppsala genom att trycka upp och sälja t-shirts som marknadsför stan. Gustaf Tysk har inte bestämt sig än, men funderar på att programmera en mobilapp av något slag.
Aila Yassin håller en rosa banderoll. Hon och två kompisar planerar att sälja färskpressad juice.
– Vi ska marknadsföra oss med flyers, affischer och en youtubefilm, berättar de.
Ungdomarna i Roligaste sommarjobbet lär få en lärorik sommar.