Ungas mobilskulder på väg att minska

Ungdomar mellan 18 och 26 år står för 28 procent av alla kommunikationsskulder som kommer till kronofogden. Merparten tros vara mobilskulder. Kommunikationsskulderna leder i Uppsala län till 10,3 ansökningar om betalningsförelägganden per 1000 invånare, att jämföra med riksgenomsnittet på 11,6.

Uppsala2007-09-17 16:39
Statistiken bygger på antalet ansökningar om betalningsförelägganden från de fyra största telefonioperatörerna, Teliasonera, Tele 2, Telenor och Hi3G Acess, under 2006. Siffrorna visar att skuldsättningen är relativt jämt fördelad över landet, men högst i Västmanlands län med 14,2 ärenden per 1000 invånare och lägst i Norrbottens län med 7,8 ärenden per 1000 invånare. Vad de lokala variationerna beror på är oklart.
- Vi har inte tillräckligt med information om den frågan just nu, men vi ska söka efter svar i respektive län genom att titta på till exempel arbetslösheten, säger Janne Åkerlund på Kronofogdemyndigheten.

Det är telefonitjänster som utgör den största delen av kommunikationsskulderna och i kronofogdens rapport drar man slutsatsen att det är sannolikt att mobiltelefonin är orsaken till ungdomars höga skuldsättning.
I Uppsala län ligger antalet betalningsförelägganden per 1000 invånare mellan 18 och 25 år på 26,9 medan riksgenomsnittet för samma åldersgrupp är 33,2.
Janne Åkerlund menar att aktörerna på marknaden måste se över sina försäljningsmetoder för att motverka och förebygga ungdomars skuldsättning.
- Företagen måste göra en bättre kreditbedömning. Det är uppenbart att kreditbedömningen inte är tillräcklig när så många ärenden hamnar hos Kronofogden. Den aggressiva marknadsföringen måste också minska och man behöver satsa på undervisning i privatekonomi i skolan så att ungdomar lär sig att sköta sin ekonomi.
Enligt den nya statistiken går trenden redan åt rätt håll. År 2006 noterades en tydlig nedgång av kommunikationsskulderna och den positiva utvecklingen väntas fortsätta även under 2007.
- Siffrorna är fortfarande alarmerande höga, men det visar att det förebyggande arbetet gett resultat, säger Janne Åkerlund.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om