I ljusa, nyrenoverade lokaler en våning ovanför butiksplanet i Eurostop, Arlandastad, råder full aktivitet. Ett gäng ungdomar deltar i en av de workshops som erbjuds inom projektet Ung satsning; resultatet av kommunens och Arbetsförmedlingens samarbete för att hejda ungdomsarbetslösheten.
Denna dag står självinventering på schemat. Arbetshäften ligger utspridda på borden. Deltagarna svarar på frågor om sin bakgrund och framtidssyn.
– Vi hjälper ungdomarna att själva komma på vad de vill göra, förklarar Jessica Duran Pihlgren.
Plats i projektet finns för alla i åldern 16–24 år som är inskrivna hos Arbetsförmedlingen. Det kan bli väntetider, men sällan mer än 2–3 veckor. Därefter kan den arbetssökande påbörja sin jobbsökarutbildning, bestående av åtta workshops, på heltid.
Deltagarna lär sig bland annat att marknadsföra sig själva, vässa formen inför anställningsintervjuer samt skriva proffsiga cv:n.
Vid sidan om detta finns en rad olika kompetenser som kan backa upp med individuell hjälp. Däribland jobbcoacher, studie- och yrkesvägledare, arbetsförmedlare, socialsekreterare och praktiksamordnare.
– Någon sa att det är så bra att gå hit för här blir vi sedda. Det kändes väldigt bra, säger Cathrine Berg, Arbetsförmedlingens projektsamordnare.
En annan kommunal insats för minskad ungdomsarbetslöshet är årets sommarjobbssatsning med 400 platser inom alltifrån äldreomsorg till eventföretag.
Privata företag betalar 25–50 procent av lönekostnaderna. Resterande står kommunen för.
– För en del blir det här en inkörsport till vad jag vill jobba med jämt. Andra kommer på att de vill vidareutbilda sig, säger Agnes Arnborg, jobbagent och projektledare för sommarjobbssatsningen.